Seminarium om det svenska utbildningssystemets historia
Pressmeddelande
Hur har det svenska utbildningssystemet utvecklats över tid? Den 25 november bjuder Nationella forskarskolan i utbildningshistoria vid Uppsala universitet in till ett seminarium där såväl skolans organisatoriska som skolämnenas innehållsmässiga förändring från 1800-talet och framåt skärskådas.
Hur har det svenska utbildningssystemet utvecklats över tid? Den 25 november bjuder Nationella forskarskolan i utbildningshistoria vid Uppsala universitet in till ett seminarium där såväl skolans organisatoriska som skolämnenas innehållsmässiga förändring från 1800-talet och framåt skärskådas.
Seminariet inleds av Esbjörn Larsson och Johannes Westberg, redaktörer för den nyutkomna läroboken ”Utbildningshistoria – en introduktion”, som talar om den utbildningshistoriska forskningens betydelse för framtida lärare och vår nya lärarutbildning. Därefter vidtar en paneldebatt där ett antal av lärobokens författare diskuterar hur såväl skolformers som skolämnenas historia kan beskrivas. Bland annat berörs frågor om sociala förhållandens betydelse för utbildningssystemet, utbildningspolitikens roll och utbildningens ekonomiska historia. Till de aktuella frågor som kommer att behandlas hör skolans kommunalisering, friskolereformen och vår samtida debatt om betyg och bedömning.
Tid: 25 november 2011, klockan 13.15-15.00
Plats: Blåsenhus, Eva Netzelius-salen, 10:K102, von Kraemers Allé 1, Uppsala
Seminariet arrangeras av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria i samarbete med Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC) vid Uppsala universitet.
För mer information, kontakta: Esbjörn Larsson, tel: 070-9521105, e-post: esbjorn.larsson@edu.uu.se, eller Johannes Westberg, tel: 073-9079690, e-post: johannes.westberg@edu.uu.se.