Så kan studenter bidra till bättre utbildning

Pressmeddelande

Universiteten kan bli bättre på att ta vara på studenterna som resurs i utbildning och lärande. Det är en av slutsatserna i en ny antologi om studentmedverkan som nu ges ut av Uppsala universitet. Förhoppningen är att sprida goda exempel till andra.

Universiteten kan bli bättre på att ta vara på studenterna som resurs i utbildning och lärande. Det är en av slutsatserna i en ny antologi om studentmedverkan som nu ges ut av Uppsala universitet. Förhoppningen är att sprida goda exempel till andra.

-    Studenterna är en outnyttjad resurs på universiteten. De kan i mycket större utsträckning än idag bidra till en lärandemiljö som är välkomnande och utvecklande för både dem själva och andra, säger Johan Gärdebo, student i historia vid Uppsala universitet och redaktör för antologin tillsammans med gästforskaren Mattias Wiggberg vid institutionen för informationsteknologi.

Antologin samlar erfarenheter av studentmedverkan i utbildningar vid Uppsala universitet och andra lärosäten i Sverige och utomlands. Ett uppskattat exempel vid Uppsala universitet är ett mentorsprogram där seniora studenter vid lärarlösa och schemalagda seminarier agerar mentorer till nya studenter på A-kursen i historia. Den som är osäker lär sig mer genom att få formulera sina frågor, och den som är kunnig får förklara och reda ut frågeställningar inför sina kursare. Arbetssättet har visat sig komplettera den ordinarie undervisningen på ett givande sätt för deltagande studenter. Och det finns fler exempel på liknande initiativ inom samtliga vetenskapsområden.

Med antologin vill redaktörerna sprida erfarenheter och uppmuntra universitet och beslutsfattare inom högskolesektorn att satsa på studenter som resurs. Studenter organiserar sig idag spontant i studiegrupper. Detta kan samordnas från universitetets sida för att se till att initiativen kan inkludera fler och på bästa sätt bidra till kurs- och lärandemål i utbildningen.

-    Idag baseras insatserna alltför ofta på enskilda engagerade studenter eller lärare. Utbyte över institutionsgränserna sker också alldeles för sällan. Förhoppningsvis kan antologin inspirera universiteten till att formulera en långsiktig plan för studentmedverkan som komplement i utbildningen.

FAKTA
Antologin, Students, the university´s unspent resource, innehåller många konkreta exempel på studentmedverkan och har producerats med stöd av det pedagogiska utvecklingsprojektet KrUUt vid Uppsala universitet och avdelningen för universitetspedagogisk utveckling, PU. Antologin är författad av studenter och forskare vid flera svenska och internationella lärosäten. Redaktörer är Johan Gärdebo och Mattias Wiggberg och bokens förord är skrivet av Uppsala universitets rektor Eva Åkesson och prorektor Anders Malmberg.

Ladda ner eller beställ boken via PU:s webbsida.

Kontaktpersoner:
Johan Gärdebo, mobil: 076-276 40 68, johan.gardebo@gmail.com
Lars Hagborg, för Uppsala universitets pedagogiska utvecklingsprojekt KrUUt., tel: 070 425 03 19, lars.hagborg@uadm.uu.se


FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin