Uppsala universitet höjer säkerhetsnivån vid inloggning i Ladok för studenter - du behöver agera!

Från och med den 15 mars kommer Uppsala universitet att höja säkerhetsnivån vid inloggning i Ladok för studenter. För att du som student ska kunna logga in i Ladok måste ditt studentkontot ha en högre tillitsnivå (s.k. Swamid AL2).

Det finns fortfarande ett litet antal studenter som saknar den högre tillitsnivån. Dessa studenter har fått information om vilka sätt som finns för att höja tillitsnivån och informationen har skickats ut på både svenska och engelska.

Du som inte har följt instruktionen för att skaffa en högre tillitsnivå kan komma få problem när det gäller t. ex. registrering till kurser och anmälan till tentamen som sker i Ladok. Du kommer behöva kontakta IT-avdelningen (itsupport@uu.se alt. 018-471 44 00) för att få hjälp att komma vidare från och med den 15 mars.

Här är den information som skickats ut till dig som student om att skaffa den högre tillitsnivån i Ladok.

Det finns två sätt att höja din tillitsnivå:

  • Om du har BankID är det enklaste sättet att du loggar in på kontowebben med BankID. När du loggat in väljer du att sätta ett nytt lösenord. Ditt konto är därefter höjt till tillitsnivå Swamid AL2.

  • Saknar du BankID så kan du besöka någon av universitetets receptioner och be att få göra identitetskontroll för att höja ditt kontos tillitsnivå. Det är viktigt att du har med dig en godkänd identitetshandling vid besöket.”

IT-avdelningen har även sammanställt två sätt att aktivera studentkonto för de studenter som saknar BankID:

  • Hämta ut en kod vid valfritt campus om de är på plats i Uppsala/Visby
  • Studenten visar fysiskt sin identitetshandling i den reception de hämtar ut koden.
  • Receptionen genererar en engångskod med kontrollmetod för ID-handling: Fullständig ID-kontroll, vilket ger den högre tillitsnivån.

  • IT-avdelningen skickar en kod med post till studentens hemadress
    • Studenten skickar in en kopia på giltig id-handling och en kopia på en hushållsräkning med hemadress till.
    • IT-avdelningen genererar en engångskod med kontrollmetod för ID-handling: Fullständig ID-kontroll, vilket ger den högre tillitsnivån.
    • IT-avdelningen postar sen en engångskod till hemadressen på hushållsräkningen.

    Kontakt IT-support

    itsupport@uu.se

    018-471 44 00

    Telefontid vardagar 8.00–17.00.

     

    FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

    facebook
    instagram
    twitter
    youtube
    linkedin