Grupparbeten
I en kurs i Studium kan din lärare tilldela dig en grupp eller skapa valbara grupper där du väljer en att gå med i. Grupperna kan kopplas till uppgifter och diskussioner i kursen där ni förväntas delta som grupp.
Varje grupp får en egen sida i kursen för samarbete där ni kan bl.a. skapa diskussioner, lägga upp anslag och ladda upp filer.
Tänk på att...
Gruppfunktionaliteten i Studium saknas i appen Canvas Student. Vi rekommenderar därför att du antingen använder mobilens webbläsare eller en dator för gruppsamarbete i kursen.
Hitta dina grupper
På kursens startsida
När du öppnar en kurs i Studium kommer du till kursens startsida. På större skärmar ser du dina kursgrupper till höger på startsidan.
I mobilens webbläsare hittar du kursens grupper längst ner på startsidan.

Via Personer
Så här hittar du samtliga grupper i en kurs:
- Klicka på Personer i kursmenyn.
- Klicka på fliken grupper.
Här listas samtliga grupper i kursen. Vill du söka fram en specifik grupp gör du det i sökrutan högst upp på sidan. Det är på denna sida där du kan gå med i valbara grupper.

I den globala menyn
Så här hittar du alla dina grupper i alla dina kurser i Studium:
- I den globala menyn till vänster i Studium hittar du knappen Grupper. Klicka på den för att se en samlad vy av dina grupper i Studium.
- Klickar du på Alla grupper överst i listan öppnas en mer detaljerad sida med information om vilka kurser grupperna tillhör.

Gå med i en grupp
Har din lärare skapat valbara grupper måste du aktivt välja att gå med i en grupp.
- Grupperna hittar du via Personer i kursmenyn.
- Klicka på fliken Grupper.
- Hitta gruppen du vill gå med i och klicka sedan på Gå med.

Gruppens sida
Varje grupp har en egen gruppsida för samarbete. Hitta din grupp och klicka på den för att öppna gruppens sida.
Endast gruppmedlemmarna och lärare i kursen har åtkomst till gruppens sida.
Gruppens sida liknar väldigt mycket den vanliga kursen. Du har en meny till vänster där du kan navigera till gruppsidans olika funktioner.
Ladda upp filer
Ladda upp filer
Klicka på Filer i menyn till vänster. Här ser du filer som gruppmedlemmarna (eller läraren) har laddat upp. I denna vy kan du skapa mappar och ladda upp filer från din dator.
Så här skapar du en mapp:
- Klicka på +Mapp knappen.
- Namnge mappen.
- Klicka på bock-ikonen för att spara den.
- Klicka på den nyskapade mappen för att öppna den.
Så här laddar du upp filer:
- Klicka på Ladda upp knappen och välj filen från din dator.
- Blev det fel? Du kan radera filen via tre prickarna till höger av den och välj Ta bort.

Skapa en sida
Gruppen kan skapa sidor för samarbete. Exempel på hur sidor kan användas:
- Samla mötesanteckningar,
- Skriva upp datum där ni planerar att träffas,
- Lägga upp länkar till material eller information,
- m.m.
Så här skapar du en ny sida i gruppens sida:
- Klicka på Sidor i menyn till vänster.
- Klicka på +Sida till höger.
- Namnge sidan och lägg till innehåll.
- När du är färdig, klicka på Spara.
Skapa anslag
Anslag kan användas för att snabbt notifiera gruppmedlemmarna om viktig information som t.ex. ändrade mötestider eller mötesplatser.
Så här skapar du anslag i gruppens sida:
- Klicka på Anslag i menyn till vänster.
- Klicka på +Anslag knappen till höger.
- Ange rubrik och skriv ditt innehåll.
- När du är färdig, klicka på Publicera.
Tänk på att publicering av anslag skickar ut en avisering till gruppmedlemmarna och samtliga lärare på kursen. Använd därför anslag sparsamt. Ett alternativ är att lägga ut innehåll och information på en sida istället. Vill du kommunicera med gruppmedlemmarna kan en diskussion vara mer lämplig.
Skapa en diskussion
Vill du skapa en gruppdiskussion i gruppens sida, följ instruktionerna nedan:
- Klicka på Diskussioner i menyn till vänster.
- Klicka på +Diskussion knappen till höger.
- Ange diskussionens ämne i första fältet. Skriv innehåll i den stora rutan.
- När du är klar, klicka på Spara och publicera.
Kontakt
- IT-support
- itsupport@uu.se
- 018-471 44 00
- Telefontid vardagar 8.00–16.30
- För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt ber vi dig att undvika att skicka flera mejl om samma fråga. Om du har skickat in ett ärende till oss, kan du känna dig trygg med att det är registrerat och kommer att hanteras så snart som möjligt. Behöver du komplettera med information, svara på det automatiska bekräftelsemejlet du fick när ditt ärende registrerades.