Vanliga frågor och svar om Studium

Nedan besvarar vi allmänna frågor om Studium och Canvas appen som ett system. Har du specifika frågor som rör din kurs? Kontakta i första hand din lärare på kursen.

Språk

Du kan byta språk via dina inställningar i Studium.

Denna guide visar dig hur du byter språk

Kurser

Ja, de flesta kurser är öppna även efter att kursen är avslutad. Så här hittar du dina tidigare kurser:

  1. Klicka på knappen Kurser i den globala menyn till vänster i Studium.
  2. Klicka sedan på Alla kurser.
  3. Skrolla ner till dina avslutade kurser.

Är kursen en klickbar länk, då kan du öppna den som vanligt och visa kursen.

Är kursen utgråad är den låst och inte tillgänglig.

Se guidesidan Navigera i Studium

Exempel: du är en student som är omregistrerad på en kurs och vill dölja kursen från en tidigare termin.

Du kan enkelt välja vilka kurser du vill se på din Översikt i Studium, se guiden Navigera i Studium.

Aviseringar och mejl

Om du inte hittar meddelanden i din Studiuminkorg, leta istället i din studentmejl. Ibland kontaktar läraren dig direkt via din studentmejladress. Det är viktigt att du regelbundet kollar dina e-post.

Hur når jag min studentmejl?

Alla aviseringar från Studium skickas dessutom till din studentmejl per automatik, dvs även meddelanden som har skickats via Studiuminkorgen kan du hitta där.

Du kan ställa in vilka aviseringar du vill få från systemet, samt hur ofta de ska skickas ut.

Läs guiden om aviseringsinställningar i Studium

Canvas Student-app

Var inte orolig, har du rollen "Student registrerad" i appen så är du registrerad på kursen. Ibland hänger "Ej registrerad" kvar. Den brukar försvinna av sig själv, men det går även att få bort den genom att rensa cachen i appen - eller genom att avinstallera och installera om appen.

Du kan även kontrollera att du har rätt status och roll via mobilens webbläsare eller på en dator.

Status "ej tillämplig" visas när kursen har börjat och du ännu inte har fått något omdöme i kursen. När du får ett omdöme så kommer denna status ändras.

Läs mer om vad omdömen i Studium kan innebära

Du kanske har märkt att flera av dina kurskort har ett hänglås i appen. Det beror på att läraren har valt att dölja totalpoäng i kursen. Det är vanligt då totalpoängen i Studium inte motsvarar högskolepoäng och det kan vara misledande att visa dem för studenterna i appen.

Läs mer om vad poängen i Studium kan innebära

Appen Canvas Student saknar i dagsläget gruppfunktionalitet. Använd istället mobilens webbläsare eller en dator för att gå med i en grupp.

Mer om du går med i en grupp kan du läsa här

Vanliga fel

Om sidor i Studium laddas blanka/vita kan du lösa det på följande sätt:

  • Se till att din webbläsare är uppdaterad till den senaste versionen.
  • Rensa cachen i webbläsaren.

Logga ut och sedan in i Studium på nytt.

Kontakt

  • IT-support
  • itsupport@uu.se
  • 018-471 44 00
  • Telefontid vardagar 8.00–16.30
  • För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt ber vi dig att undvika att skicka flera mejl om samma fråga. Om du har skickat in ett ärende till oss, kan du känna dig trygg med att det är registrerat och kommer att hanteras så snart som möjligt. Behöver du komplettera med information, svara på det automatiska bekräftelsemejlet du fick när ditt ärende registrerades.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin