Råd om sömn

Allmän ”sömnhygien”

  • Rör på dig och var aktiv under dagen. 

  • Försök gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag, också på helgen (även om du sovit dåligt).

  • Skapa en kvällsrutin innan sänggående som fungerar för dig. Rutinen har som funktion att lära hjärnan att det är vad du gör innan du ska somna.

  • Se till att få dagsljus under dagen och dämpa sedan belysningen en timme innan sänggående. Ha mörkläggningsgardiner eller liknande så det är mörkt i rummet när det är dags att sova.

  • Stäng av alla skärmar en timme innan du ska gå och lägga dig och lämna mobiltelefonen utanför sovrummet.

  • Se till att ha det svalt i sovrummet.

  • Undvik helst koffein efter kl. 13 och gå inte och lägg dig berusad. Alkohol påverkar sömnen negativt bland annat genom att blockera REM-sömnen, som är en viktig del i sömncykeln. Även nikotin och marijuana påverkar sömnen negativt.

Fler sömnråd:

  • Gå lägg dig först när du känner dig sömnig.

  • Skriv en lista på vad du ska göra nästa dag. Att ha en plan gör det lättare att slappna av. Ha också gärna ett block och en penna bredvid sängen och skriv upp om du börjar tänka på saker som du behöver komma ihåg.

  • Om du inte kan somna, gå upp efter 15-30 minuter och gör någon lugn, monoton aktivitet tills du börjar känna dig sömnig. Prova då gå och lägga dig igen.

  • Försök att endast använda sängen till sömn och sex.

  • Undvik att ta tupplurar. Det brukar då kunna bli svårare att somna på kvällen istället.