Råd om stress

Stress är en naturlig reaktion som ingår i livet, och reaktionen i sig är inte farlig.  Stressystemets funktion är att hjälpa oss klara hotfulla eller utmanande situationer. När man pratar om stress skiljer man på akut och långvarig stress. Det är att vara stressad under en längre tid, utan tid för återhämtning, som kan vara skadligt och leda till negativa konsekvenser. Under studenttiden kan exempelvis upplevelsen att kraven överstiger ens resurser eller känslan att inte ha kontroll leda till stress. Krav kan komma både inifrån och utifrån som exempelvis flera uppgifter som ska genomföras parallellt, perfektionistiska tankar eller rädsla för att misslyckas. De upplevda kraven behöver inte vara studierelaterade utan andra krav i privatlivet påverkar t.ex. sociala krav, oro för anhörig eller relationsproblem

För att förebygga stress är det viktigt med balans mellan ansträngning och återhämtning. En svårighet med studier är att det kan vara svårt att veta vad som förväntas av en och många studenter upplever att man alltid kan plugga mer. Att få ökad kunskap leder även ofta till ökad medvetenhet om allt man inte kan. Universitetsstudier ställer överhuvudtaget högre krav på dig som student att själv sätta upp gränser och avgöra vad som är tillräckligt. Det blir därmed viktigt att påminna dig själv om att du är på universitetet för att lära. Försök fokusera på vad som fungerar för dig istället för att jämföra dig med andra. Vi är alla olika och behöver olika saker för att må bra och lyckas med studierna. Andra saker som underlättar för att hantera situationen är att skapa goda rutiner och att se till att planera in tid för återhämtning. Återhämtning behöver inte innebära vila utan kan till exempel även fås genom att umgås med vänner eller träna. I goda rutiner ingår att prioritera sömn och se till att äta tillräckligt. Kroppen och hjärnan behöver energi för att fungera och sömnen ger viktig återhämtning under natten. Det är vanligt att sömnen påverkas när vi är stressade. Om du har sömnproblem finns saker du kan prova på egen hand (läs mer på vår sida om Sömn).  Andra kroppsliga tecken på stress är huvudvärk, magproblem, trötthet, yrsel, värk i nacke och axlar, tryck över bröstet och hjärtklappning. Du kan också få minnessvårigheter, svårt att koncentrera dig och känna dig lättirriterad, nedstämd och/eller orolig. När vi känner oss stressade är det många som höjer tempot ännu mer och det blir allt svårare att varva ner. För att hinna med kanske vi också börjar välja bort saker som är viktiga för oss som att träffa vänner, träna och ägna oss åt andra fritidsaktiviteter. Om du fortsätter i samma tempo och inte ger kroppen chans till återhämtning kan det resultera utmattningssyndrom. Utmattningssyndrom är ett allvarligt tillstånd som ofta kräver lång tid för återhämtning och rehabilitering.

Tips som kan hjälpa till att förebygga och minska stress:

  • Planera och skapa goda rutiner.
  • Fundera över hur du varvar ner. Skapa utrymme för att göra saker som du mår bra av och planera in tid för återhämtning. Sträva mot att ha balans mellan studier och fritid.
  • Ät regelbundet. Att få i sig tillräckligt med energi är viktigare än man tror. Hjärnan behöver energi för att vi ska orka koncentrera oss.
  • Prioritera sömn. Sömnen är viktig för återhämtning och för att bearbeta intryck.
  • Rör på dig och var aktiv minst 30 min per dag. Fysisk aktivitet har många positiva effekter.
  • Fokusera på vad du behöver och vill istället för att jämföra dig med andra.
  • Var snäll mot dig själv. Tänk på hur du skulle prata med och stötta en vän i samma situation.
  • Lägg ifrån dig mobiltelefonen och stäng av notiser.
  • Gör en lista på det du tänkt göra kommande vecka. Stryk det som inte är absolut nödvändigt.

Om du behöver mer stöd erbjuder Studenthälsan bland annat föreläsningar om stresshantering. Läs mer under kurser och föreläsningar.