Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan utifrån första- och andraspråksperspektiv, 15 hp
Vill du fördjupa dina kunskaper om språk och matematik i förskolan? Sök den här utbildningen och få fler verktyg för att utveckla din undervisning. Utbildningen består av tre delkurser med fokus på teori och praktik ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Utbildningsstart: 2025-09-01
Slut: 2026-06-08
Omfattning: 15 hp, kvartsfart på distans
Kursen omfattar sammanlagt 20 kursträffar á 3 timmar och genomförs under måndagar mellan klockan 15.00 och 18.00.
Mågrupp: Förskollärare i förskolan med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
Anmälan är nu stängd
Ansökningsperiod: 17 mars - 15 april

Kontakt
Kontakta Trine Wirén (e-post) om du har frågor kring utbildningen och dess upplägg.
Gäller ditt ärende praktiska frågor kring ansökningen vänligen kontakta Jörgen Byström (e-post) Telefon: 018-471 18 43
Om kursen
Utbildningen består av tre delkurser som ger dig en ämnesdidaktisk fördjupning i språk-, läs-, skriv- och matematikundervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. Utbildningen anpassas efter deltagarnas förutsättningar och behov så att alla ges möjlighet att relatera till sin egen yrkesroll och undervisning.
Delkurser i utbildningen
Matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 6 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik
- reflektera över särskilda utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras.
Alla delarna utgår från ett första- och andraspråksperspektiv.
Språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 6 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
- identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
- reflektera över särskilda utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera hur utmaningarna kan hanteras.
Alla delarna utgår från första- och andraspråksperspektiv.
Lekresponsiv undervisning för att främja barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 3 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- redogöra för begrepp inom teorin lekresponsiv undervisning
- planera, genomföra och dokumentera aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.
Därför ska du delta
- Fördjupa dina kunskaper om barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling och lekresponsiv undervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv.
- Pröva nya arbetssätt i praktiken.
Förutsättningar att delta
Det är viktigt att du som söker har en dialog med din rektor om hur dina studier kan kombineras med ditt arbete. Tid är viktigt för att utbildningen ska leda till lärande och därmed verksamhetsutveckling.
Kurslitteratur
Skolverket finansierar kurslitteraturen.
Frågor och svar
Kan huvudmannen söka statsbidrag?
Svar: Nej.
När skickas antagningsbesked?
Svar: Antagningsbeskedet skickas ut senast den 3 juni.
Kommer utbildningen att erbjudas under våren eller hösten 2026?
Svar: Ja, Skolverket planerar att erbjuda utbildningen igen under hösten 2026.
Är denna utbildning samma som ”Kurs i matematikinlärning” och ”Kurs i läs- och skrivinlärning” för förskollärare i förskoleklass?
Svar: Nej, detta är en annan utbildning.
Läs om utbildnngen på Skolverkets webb
Ansvarig Institution vid Uppsala universitet:
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala