Digital skulptering för spel 2

7,5 hp

Kurs, Grundnivå, 5SD528

Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska

Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska För utbytesstudenter

Våren 2025 Våren 2025, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska

Våren 2025 Våren 2025, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska För utbytesstudenter

Om kursen

Kursen är en fortsättning på Digital skulptering för spel 1 och utforskar skapandet av 3D-karaktärer med hjälp av skulptering och texturering.

Genom planering av omfattning, utveckling av konceptet och presentation av det färdiga projektet involveras studenterna i både de konstnärliga och tekniska aspekter som krävs för att ge deras digitala karaktärer liv. Du arbetar under kursen med att förbättra form, upplösning, mesh integrity och läsbarhet. Anatomi för karaktärsdesign av humanoida och icke-humanoida karaktärer ingår till viss del. Att planera konstruktionen av modellens yta är en del av arbetsflödet.

Kontext är också en viktig komponent för att kunna skapa trovärdiga karaktärer. Karaktärer behöver föremål att interagera med och roller att spela. Som en del av kursen ingår ett skulpteringsprojekt, vilket inkluderar olika former av rekvisita, till exempel kläder, päls och hår. Under den avslutande delen av skulpteringsarbetet lär du dig hur man förstärker dina karaktärer med högfrekventa och fotorealistiska ytbehandlingar såsom porer, rynkor, ärr, etc.

Du får även lära dig olika tekniker hur man applicerar texturering, ljus och skugga för att skapa atmosfär och kontext.

Distanskursens upplägg: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling.

Litteraturlista saknas.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin