Konstnärliga fält
Kursplan, Avancerad nivå, 4UK115
- Kod
- 4UK115
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 december 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få fördjupad kunskap om den franske sociologen Pierre Bourdieus sociologiska forskning om konstnärliga fält och därav inspirerad forskning om motsvarande fält i Norden.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur Bourdieu använder sina grundläggande begrepp kapital, fält, strategi och habitus i studier av konstnärliga fält
- analysera förhållandet mellan teoretiska begrepp, metodologiska överväganden och empiriskt material i studier av konstnärliga fält
- redogöra för betydelsen av utbildning inom konstnärliga fält och diskutera skillnader i utbildningens betydelse mellan fält och över nationsgränser
- beskriva prosopografisk metod och analysera hur denna används och kan användas i studier av konstnärliga fält
Innehåll
Kursen tar utgångspunkt i Pierre Bourdieus studier av konstnärliga fält och berör motsvarande undersökningar av nordiska konstnärliga fält.
Tonvikten ligger vid
- grundläggande begrepp och metoder i Pierre Bourdieus studier av konstnärliga fält
- relationen mellan begrepp, metoder och material i dessa studier
- tillämpningar av begrepp och metoder vid studier av konstnärliga fält i Norden
- betydelsen av utbildning inom konstnärliga fält
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig uppgift.
Övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftlig examinationsuppgift.