Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap C1

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RT152

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT152
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap G2F
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 5 mars 2013
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen ingår i området Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap.

Kursen kan ingå i Kandidatprogram i religionsvetenskap, 180 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet.

Behörighetskrav

Religionsvetenskap A samt Religionshistoria B2 eller Religionsbeteendevetenskap B2 eller Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap B2 eller Religionsvetenskap för lärare

Mål

Kursen syftar till att ge kunskaper inom området religionshistoria och religionsbeteendevetenskap. Kursen innebär en fördjupning av tidigare nivåer genom fokus på förmåga att självständigt urskilja, formulera och diskutera religionshistoriska och religionsbeteendevetenskapliga problem och ge sammanhängande förklaringar. Kursen kan vara en tillgång för människor som i sin yrkesroll har behov av att tolka kulturella mönster och variationer i historia och nutid samt förstå religionens roll för identitet, kommunikation, hälsa, genus och social och kulturell förändring.

Delkurs 1: Religionshistorisk teori och metod, 7,5 hp

Efter denna kurs förväntas studenten kunna:

  • kritiskt diskutera olika förmoderna, moderna och senmoderna avgränsningar av kategorin religion
  • återge klassiska teorier om religion; identifiera deras outtalade förutsättningar; diskutera deras förtjänster och brister
  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg
  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med ytterligare en metod
  • genom självständiga välargumenterade resonemang ta ställning för eller emot vetenskapsteoretiska frågor som aktualiseras i kursen.

Delkurs 2: Religionsbeteendevetenskap; empiriska metoder, 7,5 hp

Efter denna kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för hur olika empiriska metoder kan relateras till vetenskapsteoretiska ståndpunkter
  • redogöra för och på grundläggande nivå tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling som textmaterial, intervjuer och enkäter
  • med viss självständighet granska vetenskapliga resultat som genererats genom textmaterial, intervjuer och enkäter
  • redogöra för och på grundläggande nivå tillämpa dataanalysmetoder för textmaterial, intervjuer och enkäter
  • reflektera över forskarens position, reliabilitet och validitet ur flera teoretiska och metodologiska perspektiv

Delkurs 3: Forntida religioner

Delkursens övergripande mål är att ge grundläggande kunskaper om Antikens religioner i Medelhavsområdet och Västasien samt om Skandinaviens forntida religion och mytologi, om centrala myter och riter inom traditionerna, samt om politisk-historiska kopplingar mellan de skilda geografiska fält och tidsepoker som kursen berör. Dessutom ska studenterna förvärva kunskaper om vetenskapshistoria samt om teorier och metoder som tillämpas inom de religionsområden kursen behandlar.

Studenten förväntas efter kursen kunna:

  • redogöra för centrala teman och analytiska begrepp inom studier av Europas, Medelhavsvärldens och Västasiens forntida religioner
  • diskutera religionernas roller i kultur och samhällsliv under äldre tid liksom i senare tiders reception
  • visa prov på förmåga att med hjälp av teoretiska perspektiv formulera källkritiska ställningstaganden i fråga om religiösa berättelser om det förflutna
  • identifiera metodologiska problem inom forskningen samt redogöra för aktuella teorier och metoder inom forskningsområdet
  • använda dessa teoretiska perspektiv för analys av religiösa källtexter i översättning

Delkurs 4: Health, Meaning-making and Culture: a lifecycle perspective on understanding illness and health behaviours and models, 7,5 hp

After completion of this course, students will be able to:

  • locate, analyze, and evaluate both theoretical and applied knowledge at a scientific level
  • independently identify, formulate and investigate problems in one’s own health-care field through the preparation of scientific texts
  • orally present, discuss, and respond to scientific arguments and conclusions
  • communicate knowledge about the intersections of meaning-making, health and culture for both academic and non-academic groups
  • develop and refine one’s own specific ideas, values, and means of understanding central questions and strategies for addressing health-related questions of meaning-making in cultural context

Delkurs 5: Kina och Japan: daoism, konfucianism, buddhism och shintoism 7,5 hp

Delkursens övergripande mål är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper om religioner i Kina, Japan och övriga Östasien.

Studenten förväntas efter temakursen Kina, Japan: daoism, konfucianism, buddhism och shintoism kunna:

  • karaktärisera Kinas, Japans och övriga Östasiens religioner under skilda epoker, deras förhållande till varandra och till statsbildningar
  • visa prov på förtrogenhet med de viktigaste källorna i översättning
  • interpretera texter och göra ikonografiska analyser
  • känna igen några viktiga religiösa begrepp på sanskrit, kinesiska och japanska
  • identifiera forskningsproblem
  • visa prov på självständigt kritiskt tänkande och argumentera för sina ståndpunkter såväl skriftligt som muntligt

Delkurs 6: Religion in late modern society: welfare and media, 7,5 hp

After completing the course students should be able to:

  • demonstrate extended knowledge of ongoing research in the area of history of religion and social sciences of religion concerning the relation between religion, modernity, globalisation, welfare and media in contemporary society
  • present and critically discuss central theories about religious change in relation to social, cultural, economic and political development on a national and global level
  • evaluate examples from current Swedish and international research on religion and social change with regard to the relation between theory, methods and conclusions
  • apply relevant theories to analyse the role and significance of religion in various sectors of society
  • independently formulate research questions starting from current research
  • write and present a text according to academic standards that discuss the themes taken up in the literature and lectures
  • communicate current research findings to a non-academic public
  • critically reflect on own ideas and normative understandings about the relation between religion and social change

Innehåll

Kursen består av två delkurser, en tematisk kurs och en metodkurs, om vardera 7,5 hp. Student väljer delkurs beroende på vilken inriktning den kommande C2 uppsatsen är tänkt att ha. Delkurserna är periodiserade terminsvis.

Under höstterminen ges:

  • Forntida religioner och Religionshistorisk teori och metod
  • Health, Meaning-making and Culture och Religionsbeteendevetenskap: Empiriska metoder

Under vårterminen ges:

  • Kinas och Japans religioner och Religionshistorisk teori och metod
  • Religion in Late Modernity och Religionsbeteendevetenskap: Empiriska metoder

Delkurs 1: Religionshistorisk teori och metod, 7,5 hp

Kursen ”Religionshistoriska teorier och metoder” innehåller fyra moment. De två första behandlar framför allt teori, medan de övriga presenterar olika metoder som används inom nutida religionsvetenskap.

  1. I det inledande teoretiska momentet genomförs en kritisk granskning av kategorin religion. Momentet innehåller också en orientering i några aktuella teoretiska perspektiv samt en teoretisk modell för studier av religion i globalsamhället.
  2. Kursens andra moment är idéhistoriskt. Det ger en översikt över några av de klassiska teorier om religion som fortfarande har aktualitet. Där studeras exempelvis Karl Marx, sociologerna Max Weber och Émile Durkheim, fenomenologen Mircea Eliade, antropologen Clifford Geertz.
  3. Kursens tredje moment behandlar diskursanalys som metod inom religionsvetenskap.
  4. I det avslutande momentet bekantar sig studenten med en eller flera metoder som kan användas i det kommande uppsatsarbetet.

Delkurs 2: Religionsbeteendevetenskap: Empiriska metoder, 7,5 hp

Kursen ger ett fördjupat studium i vetenskapsteoretiska ställningstaganden och grundläggande kvalitativa och kvantitativa forskningsstrategier för religionsbeteendevetenskapliga undersökningar. Kursen presenterar olika metoder för insamling av empiriskt material. Metoder för insamling av textmaterial, enkät- och intervjumaterial samt analys av materialet tränas genom övningar individuellt och i grupp. Metoder för analys av text-, enkät-, och intervjumaterial tränas. Kursen introducerar vanligt förekommande databaserade analysprogram som SPSS och Open Code. Kursen förbereder för hantering av empiriskt material för skrivandet av en C-uppsats med exempelvis religionsbeteendevetenskaplig inriktning.

Delkurs 3: Forntida religioner 7,5 hp

Kursen Forntida religioner erbjuder kunskaper om egyptisk, mesopotamisk, persisk, grekisk och romersk religion och mytologi under antiken samt om forntida religioner i Skandinavien. Vidare ger kursen kunskaper om de idé- och kulturhistoriska sambanden mellan de områden, föreställningar och praktiker som berörs, och ger en orientering i för området relevanta teoretiska perspektiv samt färdigheter i att självständigt kunna analysera centrala källtexter i översättning.

Delkurs 4: Health, Meaning-making and Culture: a lifecycle perspective on understanding illness and health behaviours and models, 7,5 hp

The course is for those interested in research or work in medical, healthcare, psychological, social, or pastoral care contexts. It focuses on interactions between meaning-making and health within the different cultural contexts under investigation. Individual, organisational, and societal levels are examined through a lifecycle perspective. Special attention is given to cultural and gender analysis for understanding how constructions of health and illness are formed, and the implications of these constructions for how healthcare policies and programs are constructed. Theoretical concepts and applications from clinical psychology of religion, cultural psychology, health psychology, cultural psychiatry, and medical anthropology are included. Working models and tools for mapping and analyzing interactions among health, meaning-making, and culture in different types of care contexts are provided, among these immigrants and refugees.

Delkurs 5: Kina och Japans religioner,:daoism, konfucianism, buddhism och shintoism 7,5 hp

Kursen omfattar ett studium av daoismen, konfucianismen, buddhismen och shintoismen i Östasien med tyngdpunkt på Kina och Japan. Kursen börjar med ett studium av arkaisk kinesisk religion som förutsättning för uppkomsten av daoismen och konfucianismen. Buddhismens ankomst till Kina och dess relation i polemik och samförstånd med inhemska kinesiska traditioner behandlas särskilt. Kinesiska religioner har också exporterats till Japan. Sambandet mellan Kina och Japan med Korea som förmedlande länk behandlas. Den kinesiska buddhismens inflytande på den tibetanska buddhismen beaktas. Såväl den kinesiska som den japanska buddhismens beroendeförhållande av indiska traditioner belyses. Den kinesiska och den japanska statens religionspolitik i historien fram till nutiden är av särskilt intresse. Japanska "nya" religioner präglar bilden på religionskartan idag. Japans roll som exportör av buddhism till Västerlandet studeras.

Delkurs 6: Religion in late modernity society: welfare and media 7,5 hp

Recent trends of migration, globalisation, media development and the reshaping of welfare models raise new questions about the presence and relevance of religion primarily in public arenas of late modern Swedish society. The course gives deeper insight in theoretical perspectives and current research with a primary focus on the areas of welfare and media. Different roles of media and civil society as agents and arenas for the construction of meaning, values, identities and social relations are studied. Particular attention is paid to the significance of gender, age and ethnic and religious diversity in relation to the general themes addressed.

Undervisning

Delkurs 1: Religionshistorisk teori och metod, 7,5 hp

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande. En stor del av den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Därför begränsas litteraturens omfång till max 800 sidor. Föreläsningar och seminarier är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på delar av referenslitteraturen.

Delkurs 2: Religionsbeteendevetenskap: Empiriska metoder, 7,5 hp

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. Deltagande i undervisningen är obligatoriskt.

Delkurs 3: Forntida religioner, 7,5 hp

Undervisningen på campuskursen ges i form av föreläsningar, litteratur och obligatoriska seminarier. Viss undervisning på engelska kan förekomma. Föreläsningarna problematiserar och kompletterar kurslitteraturen. Seminarierna ger utrymme för diskussion och arbete i mindre grupper.

Delkurs 4: Health, Meaning-making and Culture: a lifecycle perspective on understanding illness and health behaviors and models, 7,5 hp

Format includes: lectures, seminars (campus and/or web based), and group presentations (only campus), planned web conference. The language of instruction is English. Course papers can be prepared in Swedish or English.

Delkurs 5: Kina och Japans religioner: daoism, konfucianism, buddhism och shintoism 7,5 hp

Undervisningen på campuskursen ges i form av föreläsningar, litteratur, obligatoriska seminarier samt eventuella studiebesök. Viss undervisning på engelska kan förekomma.

Delkurs 6: Religion in late modernity society: welfare and media 7,5 hp

The forms of teaching applied in the course are:

  • Readings of assigned literature
  • Lectures and seminars
  • Written and oral presentations

IT-distanskursen är i huvudsak nätbaserad och genomförs i lärplattformen Moodle. Studenterna fullgör, inom angiven tid, uppgifter och seminarier enligt lärarens instruktioner. Samlingar i Uppsala kan komma att erbjudas under kursens gång (ej obligatoriska). Dator med Internetuppkoppling är en förutsättning för att kunna följa kursen.

Examination

Delkurs 1: Religionshistorisk teori och metod, 7,5 hp

Löpande examination genom seminarier samt ett avslutande PM.

Delkurs 2: Religionsbeteendevetenskap: Empiriska metoder, 7,5 hp

Kursen examineras genom deltagande i examinatorisk undervisning och fullgörande av inlämningsuppgifter.

Delkurs 3: Forntida religioner, 7,5 hp

Examination sker genom a) tentamen (5 hp) samt b) aktivt seminariedeltagande (deltagande inkl. inlämningsuppgift 2,5 hp).

Delkurs 4: Health, Meaning-making and Culture: a lifecycle perspective on understanding illness and health behaviors and models, 7,5 hp

The forms of examination are for this course written assignments, active participation in seminars and group discussions. Students will also be required to give oral presentations. The course is divided into the following credit segments:

  • obligatory class participation and group work 1 credit
  • written assignment/presentation during the term 3 credits
  • final assignment, including independent project 3.5 credits

Delkurs 5: Kina och Japans religioner,: daoism, konfucianism, buddhism och shintoism 7,5 hp

Examination sker genom a) aktivt seminariedeltagande (inkl. inlämningsuppgifter, 5 hp) samt b) författandet av ett PM (2,5 hp).

Delkurs 6: Religion in late modernity society: welfare and media 7,5 hp

Examination takes place through active participation in lectures and seminars. Written assignments commenting on the literature shall be sent in as a preparation for the seminars, constituting 2,5 hp/credits. The final examination consists of an independently authored pm discussing the themes presented in the course and amounts to 5 hp/credits.

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin