Diakonivetenskap
Kursplan, Grundnivå, 5RT700
- Kod
- 5RT700
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 3 mars 2015
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen kan ingå i Kandidatprogram i religionsvetenskap 180 hp
Kursen kan ingå i Masterprogram i religionsvetenskap 120 hp
Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program 210 hp
Behörighetskrav
60 hp
Mål
Denna kurs syftar till att ge en introduktion till diakonivetenskap som kunskaps- och forskningsområde, och lämpar sig såväl för studerande som förbereder sig för en framtida yrkesroll inom det diakonala området, som yrkesverksamma inom den sociala samhällssektorn och i olika trossamfund.
Generella mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- Med egna ord i stora drag beskriva de kristna kyrkornas sociala roll i Europa idag i relation till de europeiska välfärdssamhällenas framväxt efter andra världskriget.
- Reflektera över denna utveckling utifrån ett genusperspektiv respektive utifrån ett mångreligiöst perspektiv
- Referera och tydliggöra olika ståndpunkter i fråga om religion, genus och välfärd som kommer till uttryck i kurslitteraturen.
- Mot bakgrund av kursens innehåll diskutera egna föreställningar och värderingar när det gäller religiösa samfunds sociala roll i det svenska samhället idag.
Specifika mål för respektive delkurs
Delkurs 1:
- Förklara olika tänkbara innebörder av ordet diakoni och hur de kan gestaltas i Sverige idag.
- Redogöra för och med egna ord diskutera hur och under vilka förutsättningar religiösa institutioner kan fungera som aktörer på välfärdens område i Sverige idag.
- Tolka den svenska situationen när det gäller religion och välfärd i ett globalt perspektiv.
Delkurs 2:
- Redogöra för och med egna ord diskutera framväxten av diakonivetenskap som ett tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde i relation till andra religionsvetenskapliga respektive andra samhällsvetenskapliga forskningsområden, i Sverige och internationellt.
- Träna på att identifiera och självständigt formulera diakonivetenskapliga problem.
Delkurs 3:
- Redogöra för och med egna ord diskutera diakonins framväxt och utveckling i Europa, med särskild betoning på Sverige, under 1900-talet.
- Beskriva diakonens yrkesuppgifter och uppdragets historiska bakgrund respektive teologiskt motiverade roll i olika kyrkor och samfund i Sverige idag.
Delkurs 4:
- Skriftligt formulera ett diakonivetenskapligt problem, samt bearbeta och diskutera det på ett vetenskapligt sätt.
- Tillämpa teorier och begrepp inom diakonivetenskapen på ett korrekt sätt.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till ett religionsvetenskapligt studium av välfärd, hälsa och social omsorg. Fokus ligger på nordiska protestantiska kyrkors sociala handlande i samspel med ett välfärdssamhälle i förändring. Diakoni belyses utifrån olika teoretiska perspektiv. Frågor om genus och religiös mångfald diskuteras, liksom etiska, teologiska och politiska frågor. Kursen kan ingå i det religionsvetenskapliga kandidatprogrammet och lämpar sig som fortbildning för personer verksamma inom den sociala samhällssektorn och i olika trossamfund.
Kursen består av:
- Delkurs 1 Religion och välfärd – en introduktion, 7,5 hp
- Delkurs 2 Från social praxis till forskning – vetenskapsteoretiska perspektiv, 7,5 hp
- Delkurs 3 Diakonin och välfärdssamhällets utveckling, 7,5 hp
- Delkurs 4 Omsorg, välfärd och religion - fallstudium, 7,5 hp
Undervisning
Kursen är i huvudsak nätbaserad och genomförs i lärplattformen IT-distans. Studenterna fullgör, inom angiven tid, uppgifter och seminarier enligt lärarens instruktioner. Samlingar i Uppsala kan komma att erbjudas under kursens gång (ej obligatoriska). Dator med Internetuppkoppling är en förutsättning för att kunna följa kursen.
Examination
Examinationen sker genom hemskrivning, pm, samt aktivt deltagande i webbaserade seminarier. Varje delkurs tenteras separat:
Delkurs 1: 7,5 hp
Delkurs 2: 7,5 hp
Delkurs 3: 7,5 hp
Delkurs 4: 7,5 hp
Övriga föreskrifter
För fullgjord kurs krävs aktivt deltagande i samtliga seminarier. Frånvaro kompenseras genom kompletteringsuppgift som beslutas av kursansvarig lärare.
Angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.
Övergångsbestämmelser
Studenter som läst denna kurs har möjlighet att tentera kursen enligt denna kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008