Ledarskapsutbildning I: Ledarskap och kommunikation

1,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3AM019

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3AM019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G2F
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Programkommittén för läkarprogrammet, 25 maj 2016
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen avser att ge studenterna grundläggande kunskaper av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.

Kursen omfattar en veckas undervisning och en skriftlig hemuppgift under termin fem

Behörighetskrav

Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.

För tillträde till ny termin krävs att samtliga obligatoriska moment samt alla tentamensprov från närmast föregående termin till den nya terminen är avklarade och godkända förutom tre obligatoriska moment och en tentamen som kan kvarstå som ej godkända.

För tillträde till termin 6 finns en absolut spärr att samtliga obligatoriska moment samt alla tentamensprov är avklarade och godkända till och med termin 4.

För tillträde till termin 11 finns en absolut spärr att samtliga obligatoriska moment samt alla tentamensprov är avklarade och godkända till och med termin 9.

Efter studieuppehåll krävs att samtliga kurser på de föregående terminerna är godkända.

Mål

Studenten ska efter kursen:

Kunskap

  • ha kunskap om och kunna identifiera gruppsykologiska fenomen
  • ha kunskap om och kunna identifiera funktionella ledarbeteenden
  • ha kunskap om grundläggande modeller för kommunikation ur grupp- och ledarskapsperspektiv
  • ha kunskap om modeller för feedback
  • ha kunskap om och kunna identifiera destruktiva kommunikationstekniker samt kunna ge exempel på hur dessa kan hanteras
  • ha kunskap om modeller för beteendeförändring

Färdighet

  • kunna tillämpa ett funktionellt synsätt i analyser av sitt eget beteenden
  • kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för beteendeförändring
  • kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för feedback
  • kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för att leda grupper

Innehåll

Under kursen introduceras studenterna till grundläggande teorier och praktiska modeller av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.

Undervisning

Undervisningen består av teoretiska moment och praktiska övningar, en skriftlig tentamen, samt en tillämpningsbaserad hemuppgift.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänd närvaro på obligatoriska undervisningsmoment, godkänd skriftlig tentamen, samt godkänd hemuppgift.

All undervisning är obligatorisk. Då kompensation under pågående termin saknar praktiska möjligheter kan missade kursmoment som rör dessa terminers undervisning enbart tas igen genom deltagande i motsvarande kursmoment då kursen ges nästföljande termin/terminer. Kursledningen fattar beslut om tilldelning av restplatser. Antalet kursplatser är begränsat.

För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande vid tentamen, se utbildningsplan i studiehandboken

Studerande som underkänts på ett tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin