Ledarskapsutbildning I: Ledarskap och kommunikation
Kursplan, Grundnivå, 3AM019
- Kod
- 3AM019
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap G2F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för läkarprogrammet, 6 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen avser att ge studenterna grundläggande kunskaper av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.
Kursen omfattar en veckas undervisning och en skriftlig hemuppgift under termin fem
Behörighetskrav
För tillträde till ny termin krävs att samtliga obligatoriska moment och tentamensprov skall vara godkända från samtliga terminer som föregår den som studenten läser (är registrerad på) eller senast har läst. För tillträde till ny termin medges dock att tre (3) obligatoriska moment och en (1) tentamen kan kvarstå som ej godkänd(a) från närmast föregående termin.
För tillträde till termin 6 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-4 samt för tillträde till termin 11 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-9.
Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Mål
Studenten ska efter kursen:
Kunskap
- ha kunskap om och kunna identifiera gruppsykologiska fenomen
- ha kunskap om och kunna identifiera funktionella ledarbeteenden
- ha kunskap om grundläggande modeller för kommunikation ur grupp- och ledarskapsperspektiv
- ha kunskap om modeller för feedback
- ha kunskap om och kunna identifiera destruktiva kommunikationstekniker samt kunna ge exempel på hur dessa kan hanteras
- ha kunskap om modeller för beteendeförändring
Färdighet
- kunna tillämpa ett funktionellt synsätt i analyser av sitt eget beteenden
- kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för beteendeförändring
- kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för feedback
- kunna tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för att leda grupper
Innehåll
Under kursen introduceras studenterna till grundläggande teorier och praktiska modeller av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.
Undervisning
Undervisningen består av teoretiska moment och praktiska övningar, en skriftlig tentamen, samt en tillämpningsbaserad hemuppgift.
Examination
För godkänd kurs krävs godkänd närvaro på obligatoriska undervisningsmoment, godkänd skriftlig tentamen, samt godkänd hemuppgift.
All undervisning är obligatorisk. Då kompensation under pågående termin saknar praktiska möjligheter kan missade kursmoment som rör dessa terminers undervisning enbart tas igen genom deltagande i motsvarande kursmoment då kursen ges nästföljande termin/terminer. Kursledningen fattar beslut om tilldelning av restplatser. Antalet kursplatser är begränsat.
För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande vid tentamen, se utbildningsplan i studiehandboken
Studerande som underkänts på ett tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.