Flerspråkig läs-, språk- och litteracitetsutveckling (uppdragsutbildning)

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 8PE058

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
8PE058
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 april 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en uppdragsutbildning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare. För denna kurs krävs kunskaper motsvarande svenska 3 alternativt svenska som andraspråk 3 på gymnasienivå.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper inom flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, läs-, skriv- och litteracitetsutveckling på ett andraspråk och bedömning av ett andraspråk i utveckling.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • problematisera förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och identitetsutveckling för flerspråkiga elever
  • redogöra för och problematisera elevers tidiga och fortsatta läs-, skriv- och litteracitetsutveckling ur ett andraspråksperspektiv
  • problematisera synen på flerspråkighet som resurs i läs- och skrivundervisning
  • planera och genomföra forskningsbaserad läs- och skrivundervisning enligt vedertagna språkdidaktiska principer i en språkligt och kulturellt heterogen skola
  • beskriva och kritiskt granska olika sätt att bedöma barns andraspråksutveckling samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
  • tillämpa processorienterat reflekterande skrivande och samtal i det egna lärandet

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, med särskild fokus på läs- och skrivutveckling.

Kursen är indelad i fyra moduler:

  1. Flerspråkig språk- och kunskapsutveckling inleds med en genomgång av relationen mellan språk-, kunskaps- och identitetsutveckling för flerspråkiga elever. Modulens huvudinnehåll hämtas från klassrumsnära forskningsrön om arbetssätt med elever med svenska som andraspråk, i den svenska skolan
  2. Läs- och skrivutveckling för flerspråkiga elever sätter fokus på aktuell svensk och internationell forskning om flerspråkiga elevers läs-, skriv- och litteracitetsutveckling
  3. Läs- och skrivundervisning för flerspråkiga elever ger tillfälle att utveckla kunskaper om och färdigheter i olika didaktiska redskap i den egna undervisningen
  4. Bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling

Undervisning

Kursen ges som fem kurstillfällen med föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Skriftlig och muntlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin