1900-talets mode och miljöer
Kursplan, Grundnivå, 5KV817
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5KV817
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Konstvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 april 2018
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten ha grundläggande kunskaper i 1900-talets mode- och interiörhistoria samt ha kunskaper om de sociala och kulturella normer och värderingar som bidragit till att skapa olika ideal och stiluttryck. Studenten ska självständigt och kritiskt kunna genomföra och kommunicera analyser och tolkningar av mode och miljöer från ovanstående period. De kunskaper och färdigheter kursen ger kan användas för verksamhet inom skolor, museer och media samt som grund för vidareutbildning på avancerad nivå och forskarutbildning.
Innehåll
Kursen är kronologiskt och tematiskt uppbyggd. 1900-talet studeras ur såväl ett konst- som modehistoriskt perspektiv. Förhållandet mellan kropp, kläder och interiörer analyseras utifrån olika teman som relationen mellan offentligt och privat, sociala hierarkier och maktstrukturer samt aspekter på konsumtion, genus, självbild och identitet. Svenska miljöer studeras här utifrån en internationell bakgrund.
Undervisning
Undervisningen är helt nätbaserad och bygger på en problem- och dialogorienterad pedagogik som sätter den enskilde studentens interaktion med lärare och andra studenter i fokus. Till detta kommer metodövningar i form av chattseminarier samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i diskussionsfora samt skriftlig tentamen. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.