Arabiska 3
Kursplan, Grundnivå, 5AB419
- Kod
- 5AB419
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Orientalistikprogrammet, inriktning med huvudspråk arabiska. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga fakultetsnämnden.
Kursen kan räknas till biområdet Arabiska i kandidatexamen.
Behörighetskrav
30 hp från Orientalistikprogrammets inriktning arabiska termin 1 och minst 22,5 hp från termin två i vilka ska ingå Arabiska B1 7,5 hp och Arabiska B2 7,5 hp.
Mål
Kursens syfte är att ge färdigheter och kunskaper i mediearabiska och ytterligare fördjupning i modern standardarabiska.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Avseende delkurs 1: Se kursplan för 5AB460 Massmediearabiska, 7,5 hp
Avseende delkurs 2: Moderna arabiska texter med grammatik och språkfärdighet, 7,5 hp
* med hjälpmedel läsa och översätta varierande moderna arabiska litterära, medie- och sakprosatexter;
* med hjälpmedel analysera moderna standardarabiska texter med svensk och arabisk språkvetenskaplig terminologi;
* med hjälpmedel framställa stilistiskt enkla texter på modern arabiska;
Innehåll
Delkurs 1: Se kursplan för 5AB460 Massmediearabiska, 7,5 hp
Delkurs 2: Moderna arabiska texter med grammatik och språkfärdighet, 7,5 hp
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början. För att erhålla betyget VG krävs VG på båda ingående delkurser.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.