Grundkurs i retorik, distans
Kursplan, Grundnivå, 5LV084
- Kod
- 5LV084
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Idé- och lärdomshistoria G1N, Retorik G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Kursen är en fristående distanskurs på grundnivå. Kursplanen är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 29 oktober 2018.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens syfte är att ge den studerande grundläggande kunskaper i retorikens historia och teoribildning. Därtill syftar kursen till att uppöva ett kritiskt analyserande förhållningssätt gentemot språk och andra uttrycksmedel som faktorer vid påverkan i olika politiska och sociala sammanhang.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
* ha grundläggande kunskaper i retorikens historia, teoribildning och arbetsmetoder
* ha utvecklat sin förmåga att kommunicera effektivt i tal och skrift
* ha utvecklat sin förmåga att analysera retoriska budskap av olika slag
* kunna anlägga ett etiskt perspektiv på retorisk teori och praktik.
Innehåll
Den klassiska retorikens grunder presenteras, diskuteras och tillämpas i anslutning till samtida kommunikation i form av tal, text och andra uttrycksmedel. Grundläggande retorikvetenskapliga metodiska och terminologiska kunskaper presenteras och diskuteras. Retorisk teori och praktik problematiseras utifrån historiska, sociala och politiska sammanhang.
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och bygger på interaktion mellan medstudenter och mellan student och lärare. Såväl muntliga som skriftliga övningar/inlämningsuppgifter ingår.
Examination
Examination sker i form av obligatoriska chattar (eller motsvarande) och skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.