Ledarskapsutbildning I: Ledarskap och kommunikation

1,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3AM019

Kod
3AM019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G2F
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Programkommittén för läkarprogrammet, 3 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen avser att ge studenterna grundläggande kunskaper av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.

Kursen omfattar en veckas undervisning och en skriftlig hemuppgift under termin fem

Behörighetskrav

För tillträde till termin 5 krävs att alla högskolepoäng från terminerna 1-3 är avklarade.

Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.

Mål

Efter kursen skall studenten kunna:

  • reflektera över hindrande och underlättande faktorer för beteendeförändring (PU medicinsk psykologi)
  • identifiera eget behov av beteendeförändring för att utveckla sitt professionella förhållningssätt (PU ledarskap & samarbete)
  • identifiera gruppsykologiska fenomen (PU medicinsk psykologi)
  • identifiera funktionella ledarbeteenden (PU ledarskap & samarbete)
  • redogöra för grundläggande modeller för kommunikation ur grupp- och ledarskapsperspektiv (PU ledarskap & samarbete)
  • identifiera destruktiva kommunikationstekniker samt kunna ge exempel på hur dessa kan hanteras (PU ledarskap & samarbete)
  • beskriva modeller för beteendeförändring (PU medicinsk psykologi)
  • tillämpa ett funktionellt synsätt i analyser av sitt eget beteende (PU medicinsk psykologi)
  • tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för beteendeförändring (PU medicinsk psykologi)
  • tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för feedback (PU medicinsk psykologi)
  • tillämpa inlärningspsykologiskt baserade metoder för att leda grupper (PU ledarskap & samarbete)

Innehåll

Under kursen introduceras studenterna till grundläggande teorier och praktiska modeller av betydelse för förmågan att fungera professionellt som ledare och medarbetare i det dagliga medicinska arbetet.

Undervisning

Undervisningen består av teoretiska moment och praktiska övningar, en skriftlig tentamen, samt en tillämpningsbaserad hemuppgift.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänd närvaro på obligatoriska undervisningsmoment, godkänd skriftlig tentamen, samt godkänd hemuppgift.

All undervisning är obligatorisk. Då kompensation under pågående termin saknar praktiska möjligheter kan missade kursmoment som rör dessa terminers undervisning enbart tas igen genom deltagande i motsvarande kursmoment då kursen ges nästföljande termin/terminer. Kursledningen fattar beslut om tilldelning av restplatser. Antalet kursplatser är begränsat.

För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande vid tentamen, se utbildningsplan i studiehandboken.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studerande som underkänts på ett tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av så kallad blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle. Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin