Arkitekturhistoriska speglingar av tid och rum
Kursplan, Grundnivå, 5KV035
- Kod
- 5KV035
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Konstvetenskap G1N, Kulturvård G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 november 2021
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten ha kunskap om och förståelse för
arkitekturens historia i Sverige, Europa och världen
byggnadstekniska och arkitekturhistoriska vedertagna uttryck och begrepp
arkitekturrelaterad teoribildning
visa färdighet och förmåga att
analysera och beskriva byggnader utifrån arkitekturhistoriska perspektiv,
identifiera och redogöra för förekommande arkitekturstilar
tidsbestämma byggda miljöer, byggnader, interiörer och arkitekturstilar
kunna värdera och förhålla sig till
hur arkitektur och rumslighet har påverkats av byggnadstekniska, sociala, ekonomiska, ekonomiska och geografiska förhållanden
hur tillämpning och bruk av byggnader påverkar utformning och rumslighet
Innehåll
Kursen behandlar arkitekturens historia och ger en översikt av de förekommande arkitekturstilarna från antiken till modern tid. I kursen behandlas orsaker till arkitekturens förändringar t ex hur olika ideologier och värderingar har styrt arkitekturens utformning. Kursen tar också upp arkitekturteoretiska aspekter och ger redskap till analys och förståelse för arkitekturbegreppets problematik.
Undervisning
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och litteraturstudier.
Examination
Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter samt genom deltagande i övningar och seminarier. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.