Skräck, spänning och sex: Populärlitteraturens genrer
Kursplan, Grundnivå, 5LV111
- Kod
- 5LV111
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 december 2021
- Ansvarig institution
- Litteraturvetenskapliga institutionen
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Kursen är en fristående kurs på grundnivå.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att belysa populärlitteratur ur olika aspekter och behandlar dess samtida former och närmaste historia. Studenten får läsa och stifta bekantskap med exempel på populärlitterära genrer och teman och lära sig beskriva deras särart, liksom diskutera populärlitteraturens kulturella betydelse samt föreställningar om högt och lågt i litteraturen. Populärlitteraturen sätts dessutom i förhållande till läsare, bokmarknad och samhälle.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva typiska litterära drag i olika populärlitterära genrer
- redogöra för några av de mest centrala populärlitterära genrerna och deras historia
- analysera berättarteknik och genretypiska drag
- diskutera kulturella hierarkier
- redogöra för populärlitteraturens plats i det litterära systemet
- kritiskt diskutera litterära texter utifrån grundläggande teori kring populärlitteratur
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring olika teman och genrer inom ämnesområdet såsom exempelvis: populärlitteraturens framväxt, typiska berättartekniska element, science fiction, skräckskildringar, deckare, fantasy, kärleksromaner, etc.
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och bygger på interaktion mellan medstudenter och mellan student och lärare. Merparten av studietiden utgörs av självstudier. Skriftliga övningar och inlämningsuppgifter ingår.
Examination
Examination sker i form av nätbaserade övningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.