Att handleda lärarstudenter i moderna språk
Kursplan, Grundnivå, 9LF073
- Kod
- 9LF073
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs. Den riktar sig till verksamma lärare i moderna språk i grundskolan och gymnasieskolan, som handleder eller kommer att handleda språklärarstudenter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom lärarprogrammen.
Behörighetskrav
Lärarexamen avsedd för undervisning i grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan.
Mål
Kursens mål är att stärka deltagarnas färdigheter när det gäller att handleda lärarstudenter i moderna språk inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen. Vidare syftar kursen till att utveckla medvetenhet, tydlighet och professionalism i handledarskapet.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- Analysera uppdraget som VFU-handledare i moderna språk
- Kritiskt granska handledningsmetoder och diskutera hur yrkeskunnande förmedlas inom ramen för VFU i moderna språk
- Förklara och diskutera begrepp som progression, självständighet och stöd i handledningsprocessen
- Analysera och diskutera ett urval språkdidaktiska utmaningar för ämneslärarstudenter
- Analysera studenters utveckling av didaktisk kompetens under handledningsprocessen
- Analysera handledningsprocessens möjligheter i utvecklingen av ämneslärarstudenters didaktiska kompetens.
- Diskutera och problematisera bedömning av studenters prestation under VFU i moderna språk
Innehåll
- Handledning av praktisk yrkesteori
- Handledarrollen: förväntningar och krav
- Progression, självständighet och stöd i handledningsprocessen
- VFU-kursens mål
- Språkdidaktiska utmaningar för ämneslärarstudenter
- Formativ och summativ bedömning
Undervisning
Undervisningen sker i form av obligatoriska föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.