Ledarskap i en global värld
Kursplan, Avancerad nivå, 1TS341
- Kod
- 1TS341
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Alternativ 1: 120 hp inom Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi.
Alternativ 2: 120 hp inom antingen ingenjörsprogram eller tekniskt kandidatprogram. Genomgången kurs Industriell strategi och organisation.
Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna,
Kunskap och förståelse
- kritiskt analysera ledarskapsteorier och -praktiker i en global kontext,
- synliggöra och analysera ledarskap i teknikintensiva verksamheter,
- problematisera och analysera olika ontologiska, epistemologiska och metodologiska perspektiv i aktuell ledarskapsforskning om teknikintensiva företag,
Färdighet och förmåga
- jämföra och kontrastera följderna av olika perspektiv på ledarskap i olika kulturella sammanhang,
- identifiera utmaningar, föreslå lösningar och analysera följder av ledarskap i teknikintensiva kontexter,
- utöva ledarskap i etiskt komplexa situationer,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt och självständigt utvärdera sin egen och andras ledarskapsförmåga,
- utvärdera relevansen av ledarskap i mångkulturella kontexter.
Innehåll
Kursen bygger på flera olika teoretiska perspektiv och praktiska fallstudier om nyckelteman kring ledarskap och organisering i en global kontext och i teknikintensiva verksamheter, varför grundliga tekniska förkunskaper är en förutsättning. Kursen ser på ledarskap som en praktik och lyfter fram kritisk ledarskapsforskning som fokuserar på frågor om kultur, makt, etik, identitet och genus i relation till ledarskap. Kursen diskuterar även frågor kring individfokuserat ledarskap, kollektivt ledarskap samt frågan om ledarskap kan finnas utan ledare, i synnerhet i en tid av artificiell intelligens. På så sätt kombinerar kursen både konventionella perspektiv på ledarskap och alternativa perspektiv som i en kontext av teknikintensiva verksamheter ger studenten möjlighet att utveckla sin egen ledarskapsförmåga. Särskilt fokus läggs i kursen på konst som en viktig källa för kunskap om ledarskap och konstbaserad pedagogik som källa för lärande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten.
Examination
Aktivt deltagande vid seminarier, gruppuppgifter och skriftlig tentamen.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.