Cervikal auskultation i bedömning och intervention av dysfagi hos vuxna

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG928

Kod
3LG928
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1F
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 20 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Logopedexamen

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva den anatomi och fysiologi som är grunden till sväljning och sväljnings-andningsprocessen
  • beskriva typiska och atypiska fysiologiska sväljningsprocesser, sväljningsljud och redogöra för olika typer av sväljnings-andningsmönster
  • redogöra för hur cervikal auskultation införlivas med klinisk sväljbedömning
  • redogöra för såväl fördelar som begränsningar med cervikal auskultation vid klinisk sväljbedömning jämfört med olika instrumentella bedömningar

Färdigheter och förmågor

  • visa godtagbara färdigheter i att lyssna, analysera och tolka sväljningsljud och sväljnings-andningskoordination med cervikal auskultation
  • tolka och analysera sväljnings-andningsljud tillsammans med den kliniska sväljbedömningsinformationen vid varierande och komplexa patientfall
  • dokumentera lämplig information som erhållits från cervikal auskultation och klinisk sväljbedömning
  • bedöma när cervikal auskultation är lämpligt utifrån ett holistiskt perspektiv och då kunna använda metoden för utprovning och uppföljning av dysfagiintervention

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera vetenskapliga texter om cervikal auskultation
  • analysera och diskutera evidens i samband med cervikal auskultations- och dysfagiåtgärd
  • reflektera över och värdera klinisk användning av cervikal auskultation med patienter

Innehåll

Kursen introducerar logopeder till dysfagiåtgärd med cervikal auskultation. Kursen har både en teoretisk och praktisk inriktning och syftar till att ge deltagarna kompetens att kunna integrera cervikal auskultation i den vardagliga kliniska sväljbedömningen och pågående dysfagirehabilitering.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar och obligatorisk undervisning i form av workshops med praktisk färdighetsträning och seminarier med muntlig presentation av patientfall. Studenterna ska också bedriva självständiga studier i form av litteraturgranskning, genomförande av frågeformulär samt rapportskrivande utifrån egen färdighetsträning och evidens.

Examination

Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål.

För godkänd kurs krävs

  1. Godkänd workshop och tillhörande uppgifter
  2. Godkänt resultat vid bedömning av praktiska moment.
  3. Godkänd examination av patientfall där cervikal auskultation används vid en bedömning eller uppföljning av en patient med dysfagi med hänsyn till evidens. Examinationen av patientfallet utgörs både av en individuell reflekterande skrivuppgift och en muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin