VFU III, filosofi, gymnasielärare
Kursplan, Grundnivå, 5FT192
- Kod
- 5FT192
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2024
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i den ämnesrelaterade verksamhetsförlagda utbildningen för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Behörighetskrav
Inom ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan: Utbildningens framväxt och villkor; Ledarskap; Lärande och utveckling; Specialpedagogik; VFU I 7,5 hp; VFU II 7,5 hp samt 75 hp ämnesstudier i skolämnet filosofi.
Mål
Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen är att studenten ska fördjupa sina teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter samt sitt professionella och vetenskapligt förankrade förhållningssätt till undervisning, ledarskap, lärande och utveckling.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa kunskaper i filosofi och filosofididaktik inklusive metodik i olika undervisnings- och lärandesituationer
- visa förmåga att värdera och använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ämnesspecifika undervisningsformer utifrån aktuella styrdokument
- anpassa och utveckla ett ämnesinnehåll utifrån elevers olika förutsättningar och behov
- formativt och summativt bedöma elever i förhållande till aktuella styrdokument
- tillämpa och medvetet anpassa sitt ledarskap till olika lärmiljöer och relationer på arbetsplatsen
- visa professionell och medveten kommunikativ förmåga med elever och kollegor samt vid behov i kontakt med vårdnadshavare
- initiera och föra reflekterande samtal om det egna lärandet och den egna utvecklingen inom yrket och identifiera behov av ytterligare kunskap.
Innehåll
- Undervisning i elevgrupp
- Ämnesdidaktik och metodik
- Digital kompetens
- Specialpedagogik
- Ledarskap, sociala relationer och lärandemiljö
- Professionell kommunikation i läraryrket
- Professionell utveckling.
Undervisning
Kursen genomförs i form av auskultationer och handledd undervisning samt deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier.
Examination
Den studerande examineras av en av universitetet utsedd examinator.
Underlag för examination utgörs av:
- skriftliga och eventuellt muntliga bedömningsunderlag från VFU-handledare
- studentens dokumentation och redovisning av uppgifter under kursen
- bedömningsunderlag från besökande lärarutbildare i de fall då VFU-besök genomförs.
Kursen har obligatorisk närvaro och kräver aktivt deltagande.
En student har rätt att genomgå och examineras på VFU vid två tillfällen för att uppnå godkänt betyg. Underkänt betyg får sättas om studentens VFU avbryts i förtid.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.