Skolan i det flerspråkiga samhället
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS241
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Aktürk Drake, Memet, Hur kan politiken förklara Sveriges framgång med hög andraspråksbehärskning?, Ingår i: Lisetten, 2020Obligatorisk
- Axelsson, Monica, Flerspråkighet och lärande, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 547–577Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 369–396Obligatorisk
- Elmeroth, Elisabeth, Etnisk maktordning i skola och samhälle, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg: Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 13, nr. 1, 2018, s. 4–22Obligatorisk
- Hedman, Christina; Magnusson, Ulrika, Lika eller lika möjligheter?: Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 12, nr. 1, 2018, LänkObligatorisk (20 sidor)
- Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso, Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar, Ingår i: Flerspråkighet: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012, nr. 5, s. 17–152Obligatorisk (Läses enligt examinators anvisningar)
- Lindberg, Inger, Andraspråksresan, Stockholm, Folkuniversitetet, 2004Obligatorisk
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Läroplan och kursplaner för grundskolan, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Otterup, Tore, Flerspråkighet som resurs, Skolverket, 2018, Tillgänglig härObligatorisk
- Palm, Clara; Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Language use and investment among children and adolescents of Somali heritage in Sweden, Ingår i: Journal of multilingual and multicultural development, vol. 40, nr. 1, 2019, s. 64–75, https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1467426Obligatorisk
- Runfors, Ann, Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 105–126Obligatorisk
- Spetz, Jenny, Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen, Språkrådet, 2014, Tillgänglig härObligatorisk
- Vuorenpää, S.; Duek, S.; Zetterholm, E., Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige, Ingår i: Nordic Journal of Literacy Research, vol. 5, nr. 3, 2019Obligatorisk (S. 49–62.)
Därtill tillkommer aktuella kurs- och ämnesplaner för grundskolan, gymnasiet och kommunal vuxenutbildning.
Stenciler
- Borevi, Karin, Mångfald - grund för samhörighet?, Ingår i: Invandrare och minoriteter: tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review, nr. 2, 2003Obligatorisk
- Forshage, Patrik, Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass, Ingår i: Lisetten, nr. 2, 1998Obligatorisk
* Obligatorisk