Svenska som andraspråk B
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS108
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Svenskan i tvärspråkligt perspektiv 7,5 hp
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001
- Anward, Jan; Linell, Per, Om lexikaliserade fraser i svenskan, Ingår i: Nysvenska studier: tidskrift för svensk stil- och språkforskning, 1976, s. 77–119
- Dahl, Östen, Negationens typologi, Ingår i: Svenska i invandrarperspektiv: kontrastiv analys och språktypologi, 1. uppl., Lund, LiberLäromedel, 1979, s. 109–120
- Ekerot, Lars-Johan, Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andra språk, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 1995
- Hammarberg, Björn; Viberg, Åke, Anaforiska processer i svenskan i invandrarperspektiv: några utgångspunkter, Stockholm, Stockholms universitet, 1976
- Hammarberg, Björn; Viberg, Åke, Reported speech in Swedish and ten immigrant languages, Stockholm, Univ., 1976
- Källström, Roger, Hennes nyai bilarihennes. Om kongruens i svenska och andra språk., Ingår i: Svenska i harmoni: fyra uppsatser om kongruens, Uppsala, Hallgren & Fallgren, 1992, s. 31–59
- Stroh-Wallin, Ulla, Hur frågar vi, egentligen?, Ingår i: Postskriptum: språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2001, s. 200–214
- Stroud, Christopher, Kontrastiv lexikologi, Ingår i: Svenska i invandrarperspektiv: kontrastiv analys och språktypologi, 1. uppl., Lund, LiberLäromedel, 1979, s. 174–218
- Tingbjörn, Gunnar, Fem viktiga förstaspråk i Sverige, Ingår i: Postskriptum: språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2001, s. 215–224
- Viberg, Åke, Bisatser i inlärarperspektiv, Ingår i: Andra symposiet om svenska som andraspråk i Göteborg 1989., Stockholm, Skriptor, 1990, s. 338–362
- Viberg, Åke, Svenskans lexikala profil, Ingår i: Svenskans beskrivning, 17: förhandlingar vid Sjuttonde sammankomsten för att dryfta frågor rörande svenskans beskrivning, Åbo den 18-19 maj 1989, Åbo, Akad., 1990, s. 391–408
- Wellros, Seija, "Varje gång jag säger sten ...", Ingår i: Svenska som andraspråk: lärarbok. 2, Mera om språket och inlärningen, Stockholm, Natur och kultur, 1993
Stencilerat material enligt lärarens anvisningar.
Referenslitteratur
- Dahl, Östen, Språkets enhet och mångfald., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Svantesson, Jan-Olof, Språk och skrift i Öst-och Sydöstasien, Lund, Studentlitteratur, 1991
Delkurs 2. Arbetssätt, läromedel och språktest 7,5 hp
- Abrahamsson Bergman, Tua Pirkko, Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 597–625
- Alleklev, Birgitta; Lindvall, Lisbeth, Läs- och skrivprojektet Listiga räven, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001
- Axelsson, Monica, Listiga räven ur Cummins perspektiv, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001, s. 200–207
- Bråbeck, Lena; Sjökvist, Lena, Kan man vara dumdristig om man är modig?: om skönlitteratur som medel för lärande, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001, s. 208–224
- Carlsson, Marie, Bilden av Sverige och "det svenska" i SFI-läromedel – SFI-läromedel som diskursiva tidsdokument, Ingår i: Språket och kunskapen: att lära på sitt andraspråk i skola och högskola: rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg, Göteborg, Institutet för svenska som andraspråk, [2006]
- Cummins, Jim, Andraspråksundervisning för skolframgång, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001, s. 86–107
- Enström, Ingegerd, Testning av andraspråklärares lexikaliska kompetens, Ingår i: Språk - utvärdering - test: rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 10-12 november 1994, Uppsala, Association suédoise de linguistique app, 1996, s. 17–27
- Flor Ada, Alma, Creative reading: a relevant methodology for language and minority children, Ingår i: Literacy as praxis: culture, language, and pedagogy., Norwood, N.J., Ablex Pub, 1991
- Franker, Qarin, Att utveckla litteracitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 675–713
- Holmegaard, Margareta; Wikström, Inger, Språkutvecklande ämnesundervisning, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 539–572
- Håkansson, Gisela, Språklärarspråk - en anpassningsfråga., Ingår i: Svenska som andraspråk: lärarbok. 3, Mera om undervisningen, Stockholm, Natur och kultur, 1993, s. 52–70
- Josephson, Olle, Varför en lätt text kan vara svår att förstå, Ingår i: Kultur - text - språk: det finns mer i en text än ord, Uppsala, Hallgren & Fallgren i samarbete med Kurs, 1992, s. 27–38
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001
- Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina, How languages are learned, 2., rev. ed., Oxford, Oxford Univ. Press, cop. 1999 (Kap. 5.)
- Lindberg, Inger, Samtal och interaktion – ett andraspråksperspektiv, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004
- Lindberg, Inger, Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning, Stockholm, Natur och kultur, 1996
- Lindblad, Torsten, Prov och bedömning i främmande språk, Ingår i: Läroplaner. 1990: 1, Undervisning i främmande språk, 1. uppl., Stockholm, LiberUtbildningsförl., 1990, s. 274–298
- Nauclér, Kerstin, Barnboksfiguren betraktad ur ett andraspråksperspektiv på lärande, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001, s. 178–184
- Nilsson, Monica; Sundemo, Ulla, Vad händer när barnboksfiguren kliver in?, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande., Stockholm, Sigma, 2001, s. 158–177
- Sellgren, Mariana, Ämnesundervisning för flerspråkiga elever – integrering av språk och innehåll, Ingår i: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, s. 200–295
- Sjökvist, Lena, Att arbeta med portfölj, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004
- Sjökvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa – att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Ingår i: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, Stockholm, HLS förlag, 2005
- Wells, Gordon, Apprenticeship in literacy, Ingår i: Literacy as praxis: culture, language, and pedagogy., Norwood, N.J., Ablex Pub, 1991
- Wrigstad, Tomas, Sfi-provet som bedömningsinstrument – teoretiska och praktiska perspektiv, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004
Några artiklar, ca 100 sidor, tillkommer.
Delkurs 3. Projekt kring andraspråksundervisning 7,5 hp
- Ekerot, Lars-Johan, Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andra språk, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 1995
- Enström, Ingegerd, Kan lätta ord vara svåra?, Ingår i: Svenska som andraspråk och andra språk: festskrift till Gunnar Tingbjörn, Göteborg, Institutionen för svenska språket, 1997, s. 73–86
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006
- Kalmström, Kate, Svensk grammatik och ordbildning: för undervisning i svenska som andraspråk, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 1993
- Kuyumcu, Eija, Genrer i skolans språkutvecklande arbete, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004
- Lindberg, Inger, Bedömning av skolrelaterat ordförråd, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007
- Lindberg, Inger, Läsning som psykolingvistisk gissningslek, Ingår i: LFI-nytt: medlemsblad för Lärarföreningen för invandrarundervisning, 1988, s. 9–15
- Lindberg, Inger, Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster?, Ingår i: Symposium 2003: arena andraspråk, Stockholm, Hls förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk, 2004
- Rosander, Carin, Performansanalysen som redskap – barnets språkutveckling och pedagogens arbete, Ingår i: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, s. 200–295
- Tuomela, Veli, Att läsa på ett andraspråk, Ingår i: Läsning och läsproblem, Stockholm, HLS, 1995
Läromedel inkl. övningar i svenska som andraspråk / sfi
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2012
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2010, version 3
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2010, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2010, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2009
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007