Digital skulptering för spel 2, 7,5 hp

Läsåret 2022/2023

  • HT 2022, Blandad tid, 50 %, Distans

    Startdatum: 7 november 2022

    Slutdatum: 15 januari 2023

    Sista anmälningsdatum: 19 april 2022

    Anmälningskod: UU-54854 Anmälan

    Undervisningsspråk: Engelska

    Studieort: Flexibel

    Urval: Högskolepoäng (max 165 hp)

    Uppläggning för distanskurs: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling.

    Antal obligatoriska träffar på campus: 0

    Antal frivilliga träffar på campus: 0

    Registrering: 29 juli 2022 – 31 oktober 2022

  • VT 2023, Blandad tid, 100 %, Distans

    Startdatum: 20 februari 2023

    Slutdatum: 26 mars 2023

    Sista anmälningsdatum: 17 oktober 2022

    Anmälningskod: UU-04856 Anmälan

    Undervisningsspråk: Engelska

    Studieort: Flexibel

    Urval: Högskolepoäng (max 165 hp)

    Uppläggning för distanskurs: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling.

    Antal obligatoriska träffar på campus: 0

    Antal frivilliga träffar på campus: 0

    Registrering: 13 februari 2023 – 20 februari 2023

Behörighet: Minst 3,5 hp från Digital skulptering för spel 1

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 13750 kr

Studieavgift, totalt: 13750 kr

Om kursen

Digital skulptering för spel 2 är en fortsättning på Digital skulptering för spel 1 och utforskar skapandet av 3D-karaktärer med hjälp av skulptering och texturering.

Genom planering av omfattning, utveckling av konceptet och presentation av det färdiga projektet involveras studenterna i både de artistiska och tekniska aspekterna som krävs för att ge deras digitala karaktärer liv. Du arbetar under kursen med att förbättra form, upplösning, mesh integrity och läsbarhet. Anatomi för karaktärsdesign av humanoida och icke-humanoida karaktärer ingår till viss del. Att planera konstruktionen av modellens yta är en del av arbetsflödet.

Kontext är också en viktig komponent för att kunna skapa trovärdiga karaktärer. Karaktärer behöver föremål att interagera med och roller att spela. Som en del av kursen ingår ett skulpteringsprojekt, vilket inkluderar olika former av rekvisita, till exempel kläder, päls och hår. Under den avslutande delen av skulpteringsarbetet lär du dig hur man förstärker dina karaktärer med högfrekventa och fotorealistiska ytbehandlingar såsom porer, rynkor, ärr, etc.

Du får även lära dig olika tekniker hur man applicerar texturering, ljus och skugga för att skapa atmosfär och kontext.

Mer information

Kursplan med litteraturlista

Kursplan med litteraturlista

För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.

Kontakt

Institutionen för speldesign

Strandgatan 1b (Residenset) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

E-post: gamedesign@speldesign.uu.se

Stephanie Noroozy, studievägledare

E-post: gamedesign@speldesign.uu.se

Studieadministration: frågor om registrering, återbud, avbrott m.m.

E-post: studentservice-cg@uu.se