Artificiell intelligens för spelprogrammering 2, 7,5 hp

Läsåret 2021/2022

  • HT 2021, Blandad tid, 50 %, Distans

    Startdatum: 8 november 2021

    Slutdatum: 16 januari 2022

    Sista anmälningsdatum: 15 april 2021

    Anmälningskod: UU-54828 Anmälan

    Undervisningsspråk: Engelska

    Studieort: Flexibel

    Urval: Högskolepoäng (max 165 hp)

    Uppläggning för distanskurs: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och kompilator för C++.

    Antal obligatoriska träffar: 0

    Antal frivilliga träffar: 0

    Registrering: 30 juli 2021 – 31 oktober 2021

Behörighet: 7,5 hp i programmering med C++

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 13750 kr

Studieavgift, totalt: 13750 kr

Om kursen

Denna kurs fokuserar på utveckling av programvara för Artificiell Intelligens (AI) i datorspel med tonvikt på strategiska spel. I kursen behandlas utveckling av AI för spel med perfekt information (till exempel schack, Othello och AlphaGo), och spel utan perfekt information (till exempel kort- och tärningsspel), inklusive simultana spel och klassiska spelteoretiska koncept såsom Nash-jämvikt.

Programmeringsspråket är C++. Under handledning kommer du att utföra ett relativt valfritt AI-projekt individuellt eller i grupp.

Mer information

Kursplan med litteraturlista

Kursplan med litteraturlista

För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.

Kontakt

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

E-post: gamedesign@speldesign.uu.se

Mikael Fridenfalk

E-post: mikael.fridenfalk@speldesign.uu.se