Studiehandledning i skolan, 7,5 hp

Läsåret 2022/2023

  • HT 2022, Blandad tid, 25 %, Distans

    Startdatum: 29 augusti 2022

    Slutdatum: 15 januari 2023

    Sista anmälningsdatum: 19 april 2022

    Anmälningskod: UU-30920 Anmälan

    Undervisningsspråk: Svenska

    Studieort: Flexibel

    Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

    Uppläggning för distanskurs: Kursen är nätbaserad. Den innehåller ett antal nätbaserade seminarietillfällen. Mellan seminarierna är handledning och kommunikation nätbaserad. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling och headset krävs.

    Antal obligatoriska träffar på campus: 0

    Antal frivilliga träffar på campus: 0

    Registrering: 28 juli 2022 – 28 augusti 2022

  • VT 2023, Blandad tid, 25 %, Distans

    Startdatum: 16 januari 2023

    Slutdatum: 4 juni 2023

    Sista anmälningsdatum: 17 oktober 2022

    Anmälningskod: UU-80920 Anmälan

    Undervisningsspråk: Svenska

    Studieort: Flexibel

    Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

    Uppläggning för distanskurs: Kursen är nätbaserad. Den innehåller ett antal nätbaserade seminarietillfällen. Mellan seminarierna är handledning och kommunikation nätbaserad. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling och headset krävs.

    Antal obligatoriska träffar på campus: 0

    Antal frivilliga träffar på campus: 0

    Registrering: 15 december 2022 – 15 januari 2023

Behörighet: Grundläggande behörighet

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 11250 kr

Studieavgift, totalt: 11250 kr

Om kursen

Kursen vänder sig till verksamma studiehandledare. Kursens övergripande mål är att ur olika perspektiv och utifrån olika kunskapsområden belysa och analysera studiehandledning i skolan. Du ska även utveckla din förmåga att hjälpa eleverna att nå målen i skolans ämnen genom studiehandledning.

Kursen omfattar:

  • introduktion till den svenska skolan (historia, kultur, värdegrund, kunskapssyn och styrdokument) i ett inkluderande och interkulturellt perspektiv
  • teoretiska perspektiv på flerspråkighet och kunskapsutveckling kopplas till utbildningens organisation för flerspråkiga och nyanlända elever, studiehandledningens utformning och studiehandledarrollen
  • didaktiska tillvägagångssätt inom studiehandledningspraxis, inklusive frågor som rör elevers motivation och egna uppfattningar om språk- och kunskapsutveckling
  • teoretiska, didaktiska och tekniska perspektiv på användning av digitala redskap och fjärrundervisning av studiehandledning.

Mer information

Kursplan med litteraturlista

Kursplan med litteraturlista

För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.

Kontakt

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

von Kraemers allé 1 A 752 37 Uppsala

Box 2136, 750 02 Uppsala

Simeon Oxley

E-post: simeon.oxley@edu.uu.se