Studiehandledning i skolan, 7,5 hp
Läsåret 2022/2023
-
HT 2022, Blandad tid, 25 %, Distans
Startdatum: 29 augusti 2022
Slutdatum: 15 januari 2023
Sista anmälningsdatum: 19 april 2022
Anmälningskod: UU-30920 Anmälan
Undervisningsspråk: Svenska
Studieort: Flexibel
Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
Uppläggning för distanskurs: Kursen är nätbaserad. Den innehåller ett antal nätbaserade seminarietillfällen. Mellan seminarierna är handledning och kommunikation nätbaserad. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling och headset krävs.
Antal obligatoriska träffar på campus: 0
Antal frivilliga träffar på campus: 0
Registrering: 28 juli 2022 – 28 augusti 2022
-
VT 2023, Blandad tid, 25 %, Distans
Startdatum: 16 januari 2023
Slutdatum: 4 juni 2023
Sista anmälningsdatum: 17 oktober 2022
Anmälningskod: UU-80920 Anmälan
Undervisningsspråk: Svenska
Studieort: Flexibel
Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
Uppläggning för distanskurs: Kursen är nätbaserad. Den innehåller ett antal nätbaserade seminarietillfällen. Mellan seminarierna är handledning och kommunikation nätbaserad. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling och headset krävs.
Antal obligatoriska träffar på campus: 0
Antal frivilliga träffar på campus: 0
Registrering: 15 december 2022 – 15 januari 2023
Behörighet: Grundläggande behörighet
Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
Läs mer om avgifter och stipendier.
Anmälningsavgift: 900 kr
Studieavgift, första inbetalningen: 11250 kr
Studieavgift, totalt: 11250 kr
Om kursen
Kursen vänder sig till verksamma studiehandledare. Kursens övergripande mål är att ur olika perspektiv och utifrån olika kunskapsområden belysa och analysera studiehandledning i skolan. Du ska även utveckla din förmåga att hjälpa eleverna att nå målen i skolans ämnen genom studiehandledning.
Kursen omfattar:
- introduktion till den svenska skolan (historia, kultur, värdegrund, kunskapssyn och styrdokument) i ett inkluderande och interkulturellt perspektiv
- teoretiska perspektiv på flerspråkighet och kunskapsutveckling kopplas till utbildningens organisation för flerspråkiga och nyanlända elever, studiehandledningens utformning och studiehandledarrollen
- didaktiska tillvägagångssätt inom studiehandledningspraxis, inklusive frågor som rör elevers motivation och egna uppfattningar om språk- och kunskapsutveckling
- teoretiska, didaktiska och tekniska perspektiv på användning av digitala redskap och fjärrundervisning av studiehandledning.
Mer information
Kursplan med litteraturlista
För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.
Kontakt
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
von Kraemers allé 1 A 752 37 Uppsala
Box 2136, 750 02 Uppsala
Simeon Oxley
E-post: simeon.oxley@edu.uu.se