Kursplan för Ämnesdidaktik i biologi och naturkunskap
Science Education in Biology and Natural Science
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1BG022
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
_
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2012-01-17
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2012-09-25
- Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: VT 2010
-
Behörighet:
Minst 22,5 hp (inklusive VFU 7,5 hp) från kärnkurs 1.
- Ansvarig institution: Institutionen för biologisk grundutbildning
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet 90 hp. Kursplanen gäller från och med vårterminen 2011.
Kursansvarig institution: Institutionen för biologisk grundutbildning
Mål
Syfte med kursen är att ge en god ämnesdidaktisk plattform för arbete inom skolan.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Planera undervisning i biologi och/eller naturkunskap utifrån aktuella styrdokument
- redogöra för skolelevers svårigheter för naturvetenskapliga begrepp och metoder med fokus på biologi och/eller naturkunskap
- visa förmåga att motivera medvetna didaktiska val inom biologi- och/eller naturkunskapsämnet och analysera verksamhetens mål och elevernas förutsättningar för lärande
- genom olika examinationsformer bedöma och värdera elevers lärande och utveckling i biologi- och/eller naturkunskap
- söka, sammanställa och kommunicera relevant vetenskaplig didaktisk litteratur
Innehåll
Ämnesdidaktik/metodik i biologi och/eller naturkunskap
Begreppsförståelse i biologi och/eller naturkunskap
Betyg och bedömning på laborationer och exkursioner
Söka, sammanställa och kommunicera relevant vetenskaplig didaktisk litteratur
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och projektarbeten.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier samt bedömning av de muntliga och skriftliga uppgifter som ges. Samtliga examinationstillfällen är obligatoriska.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2016
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Andersson, Björnd 1939-
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008
-
Strömdahl, Helge;
Tibell, Lena
Skola och naturvetenskap : politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012
-
Grettve, Anna;
Israelsson, Marie;
Jönsson, Anders
Att bedöma och sätta betyg : tio utmaningar i lärarens vardag
1. utg.: Stockholm: Natur & Kultur, 2014