Kursplan för Modeller för lärande

Modelling Learning

  • 10 högskolepoäng
  • Kurskod: 1FA563
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Fysik A1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2007-03-15
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2018-08-30
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 30, 2019
  • Behörighet: Om lärande och undervisning i fysik.
  • Ansvarig institution: Institutionen för fysik och astronomi

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna förklara grunderna i modeller för lärande så som:

  • Kognitiva modeller
  • Konstruktivism ("naturalistic study")
  • Kritisk teori
  • "Big D" diskursanalys
  • Variationsteori
  • Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky
samt skriftligen och muntligen kunna jämföra och kontrastera olika modeller för lärande.

Innehåll

En grundläggande introduktion till modeller för lärande, så som:

  • kognitiva modeller
  • konstruktivism
  • situerat lärande
  • kritisk teori
  • diskursanalys ("big D")
  • fenomenografi
  • Några av de grundläggande idéerna kring lärande formulerade av Bruner, Ausubel, Gagné och Vygotsky.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska, i form av seminarier som bygger på utdelat material.

Examination

En avslutande uppsats vilken beskriver, jämför och kontrasterar ett antal modeller för lärande. 
 
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteratur

Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.