Examensarbete C i kemi
Kursplan, Grundnivå, 1KB010
- Kod
- 1KB010
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kemi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - BMC
Behörighetskrav
120 hp avslutade kurser varav 60 hp i kemi samt ytterligare 15 hp fördjupning i kemi på G2F-nivå genomgångna. Någon av följande programkurser ska ingå: Analytisk kemi II 15 hp, Biokemi II 15 hp, Organisk kemi II 15 hp, Fasta tillståndets kemi 5 hp, Materialkemi 10 hp, Teoretisk kemi 10 hp, Kemisk fysik 10 hp eller Yt-och kolloidkemi 10 hp. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, värdera, sammanställa och kritiskt tolka relevant vetenskaplig litteratur för en given problemställning.
- självständigt formulera och lösa ett begränsat problem inom det valda fördjupningsområdet inom en given tidsram.
- muntligt och skriftligt redogöra för problem och lösningar av det valda problemet för olika målgrupper och kunna ge konstruktiv återkoppling på andras texter inom kemi på motsvarande nivå.
Innehåll
Inom kursen genomför studenten ett självständigt arbete i kemi. I detta arbete används och tränas flera av de moment som är relevanta för ett framtida arbete inom kemi: informationssökning, kritisk granskning av hypoteser, självständigt arbete samt muntlig och skriftlig framställning. Projektet är av forsknings- eller utvecklingskaraktär.
Undervisning
Undervisningen utformas individuellt beroende på inriktning.
Examination
Kursen examineras utifrån det genomförda arbetet samt den skriftliga och muntliga redovisningen av detta. För godkänt betyg krävs också att studenten medverkat i en opposition på annat examensarbete eller motsvarande.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.