Kursplan för Mikrobiella reglermekanismer

Microbial Regulatory Mechanisms

Kursplan

  • 5 högskolepoäng
  • Kurskod: 1MB431
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Teknik A1F, Molekylär bioteknik A1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2010-03-16
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2018-08-30
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 30, 2019
  • Behörighet: 120 hp inklusive Mikrobiologi samt 5 hp på avancerad nivå. Genomgången Makromolekylära maskiner.
  • Ansvarig institution: Institutionen för biologisk grundutbildning

Mål

Kursen fokuserar på de regulatoriska mekanismer som mikrober - främst bakterier - använder
sig av för att möta förändringar i fysiologi eller miljö.

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • beskriva de speciella livsbetingelser som gäller för bakterier
  • redovisa generellt och i mekanistisk detalj hur mikrobers anpassningar till förändrad
    intern och extern miljö åstadkoms genom adaptiva responser
  • förklara i detalj hur regleringsmekanismer fungerar på transkriptions- och
    post-transkriptionell nivå
  • redovisa för kopplingen mellan omvärldssignalering, molekylära genregleringsvägar
    och fysiologiska responser på cell- eller populationsnivå
  • beskriva de extrakromosomala elementens betydelse för genspridning och förvärvande
    av nya egenskaper
  • redovisa för plasmiders speciella egenskaper med avseende på stabil nedärvning och
    replikationskontroll
  • redovisa den växande betydelsen av RNA-medierad kontroll av genuttryck och
    dess verkningsmekanismer
  • sammanfatta, diskutera, värdera och kritiskt analysera deras innehåll och slutsatser i primärartiklar
  • kritiskt analysera, tolka och värdera, samt sammanställa erhållna experimentella
    resultat

Innehåll

Bakteriella genregleringsmekanismer som ligger till grund för adaptiva responser. Översikt och fördjupning i den speciella värld som bakterier lever i. Fokus på svältsituationer, bakteriell stress, differentieringsprocesser samt virulens. Krav som den interna och externa miljön ställer på ändrad fenotyp. Sambandet mellan de signaler som mottas av bakterier samt den genreglering som krävs för att möta fysiologiska krav och iscensätta responser. Genregleringsnivåer: transkriptionell reglering (DNA-nivå) med hjälp av aktivator- och repressorproteiner, post-transkriptionell reglering på mRNAnivå, i synnerhet genom regulatoriska RNA och RNA-element in cis (riborelä). Differentiering av bakterier - sporbildning. Bakteriell kommunikation - kvorumreglering. Genöverföring mellan bakterier, den horisontella genpoolen, plasmider och andra extrakromosomala element. RNA-baserad förvärvad immunitet mot invaderande DNA i bakterier och arkéer (CRISPR/cas). Laborationer anknyter till aktuell forskning i fältet.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och studiebesök. Deltagande i seminarier, laborationer och därtill hörande lektionsundervisning är obligatorisk.

Examination

Skriftligt prov 3 hp, seminarier 1 hp, laborationer 1 hp. 
 
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 30, 2019

Utdelat material såsom primärartiklar och reviewartiklar

Primary publications and reviews.