Kursplan för Mikrobiella reglermekanismer
Microbial Regulatory Mechanisms
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1MB431
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Teknik A1F,
Molekylär bioteknik A1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2010-03-16
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2018-08-30
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2019
-
Behörighet:
120 hp inklusive Mikrobiologi samt 5 hp på avancerad nivå. Genomgången Makromolekylära maskiner.
- Ansvarig institution: Institutionen för biologisk grundutbildning
Mål
Kursen fokuserar på de regulatoriska mekanismer som mikrober - främst bakterier - använder
sig av för att möta förändringar i fysiologi eller miljö.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- beskriva de speciella livsbetingelser som gäller för bakterier
- redovisa generellt och i mekanistisk detalj hur mikrobers anpassningar till förändrad
intern och extern miljö åstadkoms genom adaptiva responser
- förklara i detalj hur regleringsmekanismer fungerar på transkriptions- och
post-transkriptionell nivå
- redovisa för kopplingen mellan omvärldssignalering, molekylära genregleringsvägar
och fysiologiska responser på cell- eller populationsnivå
- beskriva de extrakromosomala elementens betydelse för genspridning och förvärvande
av nya egenskaper
- redovisa för plasmiders speciella egenskaper med avseende på stabil nedärvning och
replikationskontroll
- redovisa den växande betydelsen av RNA-medierad kontroll av genuttryck och
dess verkningsmekanismer
- sammanfatta, diskutera, värdera och kritiskt analysera deras innehåll och slutsatser i primärartiklar
- kritiskt analysera, tolka och värdera, samt sammanställa erhållna experimentella
resultat
Innehåll
Bakteriella genregleringsmekanismer som ligger till grund för adaptiva responser. Översikt och fördjupning i den speciella värld som bakterier lever i. Fokus på svältsituationer, bakteriell stress, differentieringsprocesser samt virulens. Krav som den interna och externa miljön ställer på ändrad fenotyp. Sambandet mellan de signaler som mottas av bakterier samt den genreglering som krävs för att möta fysiologiska krav och iscensätta responser. Genregleringsnivåer: transkriptionell reglering (DNA-nivå) med hjälp av aktivator- och repressorproteiner, post-transkriptionell reglering på mRNAnivå, i synnerhet genom regulatoriska RNA och RNA-element in cis (riborelä). Differentiering av bakterier - sporbildning. Bakteriell kommunikation - kvorumreglering. Genöverföring mellan bakterier, den horisontella genpoolen, plasmider och andra extrakromosomala element. RNA-baserad förvärvad immunitet mot invaderande DNA i bakterier och arkéer (CRISPR/cas). Laborationer anknyter till aktuell forskning i fältet.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och studiebesök. Deltagande i seminarier, laborationer och därtill hörande lektionsundervisning är obligatorisk.
Examination
Skriftligt prov 3 hp, seminarier 1 hp, laborationer 1 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Utdelat material såsom primärartiklar och reviewartiklar
Primary publications and reviews.