Innovationsledning

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE736

Kod
1TE736
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1N
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 20 oktober 2023
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

120 hp varav 90 hp inom teknik/naturvetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för vikten av teknisk utveckling och innovation för ekonomisk tillväxt och ökad konkurrenskraft för ett företag,
  • kritiskt resonera kring ett företags behov av att ha ett strategiskt och integrerat angreppssätt för att framgångsrikt kunna leda innovationsprocesser och tekniskt utvecklingsarbete,
  • analysera komplexa innovationsprocesser i företag internt såväl som externt. Detta omfattar bl.a. grundläggande kunskaper kring partnerskap, allianser, forskning och utveckling, kommersialisering och industriell marknadsföring.

Innehåll

Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande koncept och kunskaper inom teknisk innovation samt en förståelse för de utmaningar och möjligheter som företag, både stora och små, ställs inför i samband med detta . Kursen visar på ett integrerat angreppssätt för att hantera problem när det gäller innovationsledning i relation till teknisk utveckling . Kursen tar upp områden som behandlar betydelsen av innovationer, ledning inom forskning och utveckling, ledning inom innovation och teknikutveckling, samarbeten, nätverk och allianser, produkt och processutveckling, kommersialisering av forskningsresultat, entreprenörskap och företagsetablering.

Undervisning

Föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och praktikfall.

Examination

Skriftliga inlämningar under kursens gång samt aktivt deltagande i seminarier och övningar (2 hp). Individuell skriftlig tentamen (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin