Kursplan för MEMS för tillämpningar inom life science

MEMS for Applications in Life Science

Kursplan

  • 5 högskolepoäng
  • Kurskod: 1TM132
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Materialteknik A1F, Teknik A1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2021-03-02
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: HT 2021
  • Behörighet: 120 hp inom teknik/naturvetenskap samt Mikro- och nanoteknik I. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
  • Ansvarig institution: Institutionen för materialvetenskap

Mål

Syftet med denna kurs är att introducera hur elektromekaniska system tillverkade med mikro- och nanoteknik kan användas för biologiska studier, s.k. bio-MEMS. Kursen inkluderar också mikrofluidala system.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • definiera grundläggande begrepp inom mikro- och nanoteknik,
  • definiera grundläggande begrepp inom mikrofluidik,
  • designa olika bio-MEMS/mikrofluidala system för specifika biologiska studier,
  • diskutera fördelarna och nackdelarna med MEMS-baserade system jämfört med makroskopiska system inriktade på applikationer inom livsvetenskaperna,
  • motivera val av MEMS-baserade och mikrofluidala system för specifika biologiska studier,
  • göra förutsägningar kring de förväntade resultaten i ett bio-MEMS-baserat system,
  • designa och tillverka en bio-MEMS/mikrofluidik-baserad enhet för en viss applikation.

Innehåll

Historien bakom MEMS för tillämpningar inom livsvetenskaperna. Grundläggande teori inom mikrofluidik, t.ex. laminära flöden, hydrauliskt motstånd och kapilläreffekter. Materialegenskaper och funktion, framförallt rörande PDMS. Basala tillverkningstekniker inom mikrofluidiken, såsom PDMS gjutning. Uppställningar som krävs för att driva ett mikrofluidalt system samt samla data från det. Chipbaserat molekylärbiologi. Cellbaserade chips för bioteknik. Bio-MEMS för cellbiologi. Vävnadsmikroteknik. Implanterbara mikroenheter

Undervisning

Föreläsningar, seminarium, laborationer och mindre projekt i grupp.

Examination

Skriftlig tentamen vid kursens slut (3 hp) samt deltagande i seminariet, laborationer och projektrapport (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.