Industriellt projekt med utökad verklighet
Kursplan, Avancerad nivå, 1TS334
- Kod
- 1TS334
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 1 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
130 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive 5 hp grundläggande programmering, 20 hp matematik samt 5 hp på avancerad nivå inom industriell teknik och/eller datavetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva avancerade projektledningsmodeller och teorier såsom agila och extrema för mjukvaruutveckling och implementera Scrum som ram för projektledning,
- identifiera och utvärdera etiska övervägandena för att utveckla och tillämpa teknologier för utökad verklighet (XR) i industrin,
- analysera och utvärdera fördelar, begränsningar och systemkrav med olika XR-verktyg i industriella miljöer,
- inom givna ramar och utifrån en allmänt given problemställning definiera, planera och genomföra ett strukturerat projektarbete tillsammans med andra studenter samt reflektera över och utveckla gruppens samarbete genom projektets livscykel,
- designa och använda lämpliga datapipelines och lösningsarkitekturer för XR-program,
- designa, utveckla och distribuera ursprungliga XR-applikationer som använder en mängd olika mjukvara, verktyg och programmeringsspråk som är lämpliga för industriella ändamål,
- presentera och diskutera tekniska koncept och projektresultat skriftligt för kamrater, intressenter och potentiella användare av XR-applikationen, och ge konstruktiv feedback om kamraters projekt och arbete.
Innehåll
Tekniska grunder för XR-utveckling:
- Introduktion till XR-teknologier som Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) och applikationer.
- Grunderna i en tillgänglig spelutvecklingsmotor och ett programmeringsspråk på lägre nivå för skript som används i XR-utveckling.
Projektledning för XR-utveckling:
- Agila och extrema projektledningsmetoder.
- Scrum som ett projektledningsramverk för XR-utveckling.
Projektimplementering och implementering:
- Design och implementering av datapipeline för XR-applikationer.
- Integration med IoT-enheter och molnbaserade lösningar för dataåtkomst och streaming i realtid.
- Distribution av XR-applikationer till XR-hårdvaruenheter.
Etiska överväganden vid XR-utveckling:
- Sekretess och säkerhet i XR-applikationer.
- Tillgänglighet och inkludering i XR-design.
- Sociala och etiska effekter av XR-tekniker.
Tillämpningar av XR i industrin:
- Simulerings- och utbildningsapplikationer för industriella processer.
- Fjärrsamarbete och underhåll i industriella miljöer.
- Datavisualisering och analys för industriellt beslutsfattande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops och handledning av projektarbete.
Examination
Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete (8 hp), muntlig och skriftlig opposition på en annan grupps projektrapport (1 hp) samt aktivt deltagande i seminarier och workshops (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.