Kursplan för Grundkurs i marknadsföring 2

Basic Marketing 2

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2FE998
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Företagsekonomi G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2015-01-21
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2021-02-03
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2021
  • Behörighet:

    Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.

  • Ansvarig institution: Företagsekonomiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom Kandidatprogram i företagsekonomi och som fristående kurs.

Mål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • känna igen och identifiera strategiska problem som företag ställs inför i sitt marknadsföringsarbete
  • förstå och tillämpa centrala begrepp och modeller i industriell marknadsföring
  • beskriva centrala modeller och teorier inom affärsutveckling, konkurrens- och marknadsstrategi
  • förstå och kritiskt granska marknadsstrategi i praktiken
  • beskriva och diskutera globala och etiska förhållanden avseende hållbart företagande

Innehåll

Kursen är en fortsättning på programkursen Grundkurs Marknadsföring 1. I kursen diskuteras strategiska marknadsföringsbegrepp, modeller och teorier. Tyngdpunkten ligger på industriella affärssituationer (business to business).

Strategisk marknadsföring handlar om hur företag och organisationer, med sin kompetens och teknologi, kan matcha rådande och kommande värderingar och preferenser i den omgivande miljön. Det omfattar analys av hur strategiska positioner skapas på en marknad. Vidare förståelse för hur marknadskommunikation och verksamhet tillsammans profilerar ett företag. Värdeskapande, tillväxt, konkurrens, branschanalys, industriella nätverk, globalisering och företagsprofilering är centrala problemområden i kursen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Detta är en campusbaserad kurs men även webbaserade verktyg ingår. Information om olika aktiviteter som t.ex. arbetsuppgifter och inlämningsdatum finns på kursens webbplats och i studiehandledningen.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Slutbetyg på hela kursen ges med Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Examination sker i löpande form genom olika examinationsmoment i form av skrivningar, arbetsuppgifter, och grupparbeten. Slutbetyget sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten. Löpande examination innebär att uppgifter och prov måste fullföljas inom ramen för kurstillfällets längd. Dock finns möjlighet att via uppsamlingsskrivningar erhålla godkänt på kursen utan omregistrering. Mer detaljerad information om hur sammanvägningen går till framgår av studiehandledningen som publiceras på kursens webbplats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat Företagande och organisering i förändring 2FE256, Marknadsföring och organisation II 2FE251, Marknadsföring och organisering - grupp och individ 2FE211.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Readings compiled by the department

    Företagsekonomiska institutionen,

    Obligatorisk