Kostvetenskap B: Dietetikens grunder

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK061

Kod
2HK061
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 19 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A: Näringslära 30 hp med minimum 22,5 hp godkända.

Mål

Moment I: Dietistprofessionen och nutritionsbehandlingsprocessen 7,5 hp:

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • beskriva dietistyrket ur ett nationellt och till viss del även internationellt perspektiv, dess innebörd och utveckling samt förklara professionens ansvar i relation till patient, anhöriga och övriga hälso- och sjukvårdsprofessioner.
  • redogöra för yrkeskårens etiska kodex, samt tillämpa och ta ställning till denna vid exemplifierade patientfall och i relation till de mänskliga rättigheterna.
  • förklara och ge exempel på innebörden av nutritionsbehandlingsprocessen, samt den yrkesspecifika terminologin, och relatera betydelsen av dessa för dietistens kliniska verksamhet.
  • ge exempel och förklara innebörden av en medicinsk diagnos respektive en nutritionsdiagnos utifrån ett patient- och samhällsperspektiv.
  • redogöra för, kritiskt analysera och tillämpa metoder som används för screening, bedömning och uppföljning av nutritionsstatus och identifiering av nutritionsdiagnoser.
  • beskriva grunderna för e-hälsa, hälso- och sjukvårdens journalbokföringssystem och motivera hur en adekvat journalanteckning bör skrivas.

Moment II: Hälso- och sjukvårdens organisation, förbättringsarbete, patientsäkerhet och mat på sjukhus 7,5 hp

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • översiktligt redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation och utveckling i Sverige samt tillämpa central terminologi inom fackområdet vård och omsorg.
  • känna till och ge exempel på vilka och på vilket sätt lagar och förordningar reglerar hälso- och sjukvårdens uppdrag och verksamhet.
  • redogöra för innebörden av en patientvårdkedja och ge exempel på hur kvalitetsarbete med stöd av förbättringskunskap kan utföras inom hälso- och sjukvården.
  • beskriva och kritisk analysera innebörden av sjukhusens olika mathanteringssystem, dess måltider samt livsmedel för speciella medicinska ändamål och här kunna tillämpa kontrollsystem gällande livsmedelssäkerhet.

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter som är centrala i dietistens yrkesprofession och kliniska verksamhet. Dietetik som ämnesområde inkluderat dietistyrkets innebörd och utveckling behandlas och diskuteras. Grunderna i nutritionsbehandlingsprocessen och dess terminologi, screening, diagnostik, nutritionsstatusbedömning och dess metodologi, journaldokumentation, hälso- och sjukvårdens organisation och regelverk studeras, övas och diskuteras i relation till dietistens yrkesroll och patientfall. Exempel på yrkesetiska frågeställningar problematiseras. Principerna för hur förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården tillämpas i relation till en effektivisering av patientens vårdkedja samt sjukhusmatens produktionsled i relation till patientsäkerhet och kvalitet presenteras och problematiseras. Kursen skall ge en solid grund för vidare studier och praktik inom dietetik och kommande fördjupning av olika kost- och nutritionsbehandlingsåtgärder vid varierande sjukdomar och sjukdomstillstånd.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. För varje obligatoriskt moment ges ett ordinarie examinationstillfällen, samt ett omtentatillfälle i slutet av kursen inom given termin. För den skriftliga salstentan ges efter terminen ytterligare ett uppsamlingstillfälle. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin