Kursplan för Innovation och förändringsarbete
Innovation and Organisational Change
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 2IS221
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Informationssystem G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2016-09-14
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-04-08
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 01, 2023
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 3b eller 3c/Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
- Ansvarig institution: Institutionen för informatik och media
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
- Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik, 180 hp.
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- förklara centrala begrepp inom IT-relaterat förändringsarbete, digital innovation och innovationsprocesser,
- beskriva process- och funktionsorienterade organisationsmodeller samt fördelar och nackdelar med dessa,
- känna till några olika modelleringsnotationer för modellering av verksamheter och processer,
- relatera digital innovation och it-relaterat förändringsarbete till varandra och diskutera skillnader och likheter mellan processer, metoder och verktyg.
- identifiera intressenter och risker vid it-relaterat förändringsarbete och digital innovation,
- modellera verksamheter och verksamhetsprocesser,
- analysera verksamheter och informationsteknikstöd och ge förslag på förändringsåtgärder.
- reflektera över hur individ, samhälle och organisation påverkar och påverkas av digitala innovationssystem.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i digitaliseringen av samhället, som påverkar människor i både privatliv, industri och offentlig sektor. Kursens första del tar upp en traditionell syn på IT-utveckling inom organisationer som inkluderar förändringsarbete, verksamhetsutveckling och IT-utveckling. Detta innebär konkreta inslag av förändringsledning, intressentanalys och processmodellering. Kursens andra del fokuserar på temat digital innovation, inklusive olika modeller för innovationsprocesser och dess faser, kreativitet, öppen innovation samt styrning och ledning av innovation. I denna del behandlas även etiska frågeställningar i relation till digitala innovationssystem.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning och projektarbete.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter och seminarier samt hemtentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Litteratur
Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.