Kursplan för Utvärderingsteori och utvärderingsmodeller
Perspectives and Models of Evaluation
Kursplan
- 10 högskolepoäng
- Kurskod: 2PE174
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Pedagogik G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2009-04-22
- Inrättad av: Pedagogiska institutionens styrelse
- Gäller från: HT 2009
-
Behörighet:
För att bli antagen krävs att man är antagen till det beteendevetenskapliga programmet och genomgången B-nivå i Pedagogik, Psykologi eller Sociologi.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och ingår i Beteendevetenskapliga programmet.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom utvärderingsområdet
- diskutera innebörden av utvärdering på olika nivåer som individ, program och samhälle
- beskriva och diskutera framväxt och utveckling av utvärdering
- beskriva olika utvärderingsansatser och värdera dessas tillämpbarhet i olika sammanhang
- ange och diskutera olika problem inom utvärderingsområdet
- utifrån ett givet fall föreslå och motivera en lämplig uppläggning av en utvärdering
- kritiskt granska förslag till eller genomförd uppläggning av utvärderingar
Innehåll
- Utvärderingsbegreppets utveckling
- Utvecklingen av olika utvärderingsmodeller
- Principer för och syften med olika utvärderingsmodeller
- Problem inom utvärderingsområdet
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Examination
Examinationen består av individuellt skriftligt prov, seminariediskussion av utvärderingslitteratur och utarbetande i grupp och diskussion av utvärderingsplan. Betygskriterier redovisas i separat dokument.
Övriga föreskrifter
Som tilläggsinformation rapporteras också betyg enligt den sjugradiga skalan A, B, C, D, E, Fx, F.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Alkin, Marvin C.
Evaluation roots : a wider perspective of theorists' views and influences
2. ed.: Thousand Oaks: SAGE Publications, cop. 2013
Obligatorisk
-
Karlsson, Ove
Utvärdering - mer än metod : tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
Stockholm: Svenska kommunförb., 1999
Tillgänglig på internet.
Obligatorisk
-
Lindgren, Lena
Nya utvärderingsmonstret : om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Sandberg, Bo;
Faugert, Sven
Perspektiv på utvärdering
Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2020]
-
Vedung, Evert;
Dahlberg, Magnus
Demokrati och brukarutvärdering
2., [rev] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Obligatorisk
-
Vedung, Evert
Utvärdering i politik och förvaltning
3., [omarb. och uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar och andra texter tillkommer enligt lärares anvisningar
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2018)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2015)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2011)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2009)