Kursplan för Personlig och professionell utveckling (termin 1)

Personal and Professional Development (First Semester)

Kursplan

  • 2 högskolepoäng
  • Kurskod: 2SC141
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Socialt arbete G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2017-02-02
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2020-04-21
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 27, 2020
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A5/5)
  • Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Kursen ges som programkurs inom ramen för Socionomprogrammet 210 högskolepoäng. Ämne: Socialt arbete. Kursen är en kärnkurs och kan ingå i socionomexamen och/eller kandidatexamen i socialt arbete 180 högskolepoäng.

Mål

Kursen är ett processinriktat moment med fokus på färdighetsträning för det sociala arbetets praktik. Det övergripande målet är att studenten ska utveckla sin förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt; utveckla sin förmåga att arbeta i grupp; att genomgå en process mot ökad självkännedom och empatisk förmåga; samt att visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap. Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap och förståelse för betydelsen av professionellt förhållningssätt i utövandet av socialt arbete
  • Visa kunskap och förståelse för maktrelationer och handlingsutrymme i utövandet av socialt arbete
Färdighet och förmåga
  • Visa förmåga att aktivt delta i grupp genom att muntligt bidra med reflektion och diskussion
  • Visa förmåga att muntligt diskutera personlig och professionell utveckling i relation till teori i socialt arbete
  • Visa förmåga att inom given tidsram genomföra, sammanställa och skriftligt presentera en kritisk analys av den egna kunskaps- och professionella utvecklingen i relation till teori i socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Visa självkännedom och empatisk förmåga genom muntlig och skriftlig reflektion
  • Visa förmåga att reflektera över etiska aspekter och professionellt förhållningssätt i mötet med människor i utsatta livssituationer
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens

Innehåll

Kritiskt reflekterande samtal i grupp utifrån teman relevanta för socialt arbete, samt tillämpade moment som trygghetsövningar, värderingsövningar och rollspel. Studenten för loggbok över sin personliga professionella utveckling.

Undervisning

Undervisning sker i seminarier i mindre grupper av studenter, där studenter från termin 5 på socionomprogrammet fungerar som gruppledare. Seminarierna är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig analys och kritisk reflektion över studentens personliga och professionella utveckling som ska relateras till teori i socialt arbete, samt genom deltagande i obligatoriska seminarier och gruppövningar. Betyg sätts i enlighet med skalan Godkänd (G) eller Underkänd (U). Skriftlig komplettering av frånvaro från obligatoriska moment kan endast ske för en begränsad del av momenten. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 27, 2020

Senaste upplaga gäller.

  • Røkenes, Odd Harald; Hansson, Per-Halvard Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor

    2 uppl.: Malmö: Gleerups, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skau, Greta Marie Mellan makt och hjälp : om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare

    4 uppl.: Liber, 2018

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bie, Kristin Kärnekull, Bo; Kärnekull, Ethel Reflektionshandboken

    1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk