Kursplan för Examensarbete
Degree Project
Kursplan
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 3OG057
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Biomedicinsk laboratorievetenskap G2E
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2012-05-30
- Inrättad av: Programkommittén för biomedicinska analytikerprogrammet
- Reviderad: 2018-02-06
- Reviderad av: Programkommittén för biomedicinska analytikerprogrammet
- Gäller från: vecka 27, 2018
- Behörighet: Minst 120 godkända högskolepoäng i ämnen motsvarande årskurs 1, 2 och 3 i programmet. Kurserna Verksamhetsförlagd utbildning I och II ska vara godkända. Vid antagning till fristående kurs krävs äldre biomedicinsk analytikerutbildning eller motsvarande kompetens.
- Ansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslut och riktlinjer
Utbildningens innehåll, längd och nivå regleras av 1 kap. 9 § högskolelagen (1992:1434), högskoleförordningen (1993:100) och förordningen om ändring i högskoleförordningen (2006:1053).
Kursen ges i termin 6 i Biomedicinska analytikerprogrammet och utgörs av ett enskilt arbete ämnat att ge fördjupad och breddad teoretisk och praktisk kunskap och erfarenhet i biomedicinsk laboratorievetenskap. Dessutom övas färdighet i vetenskaplig muntlig presentation.
Mål
Färdighet och förmågor:
Den enskilde studenten ska efter avslutad kurs kunna
- med visst stöd skriftligt redovisa en vetenskaplig undersökning
- muntligt redovisa en vetenskaplig undersökning
- fungera i ett arbetslag
Kunskap och förståelse:
De enskilde studenten ska efter avslutad kurs kunna
- ge exempel på hur man kan planera en vetenskaplig undersökning
- praktiskt genomföra en vetenskaplig undersökning
- visa fördjupad och breddad kunskap i biomedicinsk laboratorievetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Den enskilde studenten ska efter avslutad kurs kunna
- värdera provet eller prover som använts i undersökningen ur ett etiskt perspektiv så att gällande regler och lagar tillämpas
Innehåll
Examensarbetet anknyter till utbildningens inriktning så att teoretiska och metodologiska kunskaper från tidigare genomgångna kurser kan tillämpas, breddas och fördjupas. Muntlig och skriftlig vetenskaplig rapportering.
Undervisning
Inlärningen sker i form av eget arbete under handledning där verksamheten anknyter till utbildningens inriktning. Föreläsningar samt studentredovisningar.
Examination
Examensarbetet skall redovisas i form av enskild uppsats skriven på svenska eller engelska enligt anvisningar från en vetenskaplig tidskrift. Examensarbetet redovisas och försvaras även muntligt. Att inte redovisa muntligt eller skriftligt inom angiven tidsram räknas som tentamenstillfälle. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Student skall ha rätt att genomgå förnyat arbete en gång. Dispens för ytterligare tillfällen kan beviljas av grundutbildningskommittén om synnerliga skäl föreligger.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 27, 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Relevanta vetenskapliga artiklar.
Skrivprocessen
-
Rogers, Silvia M.
Mastering Scientific and Medical Writing : A Self-help Guide
2nd ed. 2014.: Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2014
-
Creme, Phyllis;
Lea, Mary R.
Writing at university : a guide for students
3rd ed.: Maidenhead: McGraw-Hill Open University Press, 2008
-
Taylor, Robert B.
The Clinician's guide to medical writing
New York, NY: Springer Science+Business Media, Inc., 2005
-
Elbow, Peter.
Writing With Power : Techniques for Mastering the Writing Process
Metodik
-
Buchwalow, Igor B.;
Böcker, Werner.
Immunohistochemistry: Basics and Methods
Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2010
-
Hawley, Teresa S.;
Hawley, Robert G.
Flow Cytometry Protocols: Second Edition
Second Edition.: Totowa, NJ: Humana Press Inc., 2004
Volume 263 2004
-
Spencer, John F. T.;
Ragout de Spencer, Alicia L.
Public Health Microbiology: Methods and Protocols
Totowa, NJ: Humana Press Inc., 2004
Volume 268 2004
-
Killeen, Anthony A.
Molecular Pathology Protocols
Totowa, NJ: Humana Press Inc., 2001
Volume 49 2001
-
Hewitson, Tim D.;
Darby, Ian A.
Histology protocols
New York, N.Y.: Humana Press, c2010.
-
OConnell, Joe
RT-PCR Protocols
Totowa, NJ: Humana Press Inc., 2002
-
Crowther, John R Author
The ELISA Guidebook