Kursplan för Estetiskt lärande i förskolan
Art Education in Preschool
Kursplan
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE028
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G1F,
Utbildningsvetenskap GXX
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2011-10-12
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2020-05-28
- Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: VT 2021
-
Behörighet:
Inom Förskollärarprogrammet: Lärande och utveckling
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla insikt i estetiska lärprocesser och genom lärande i helheter utveckla didaktiska och metodiska färdigheter i relation till barns lärande och kommunikation, i och genom uttrycksformerna bild, pedagogiskt drama samt musik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda bildspråkliga uttrycksformer som verktyg för lärande och kommunikation
- använda pedagogiskt drama som verktyg för lärande och kommunikation
- använda musik, sång och rörelse som verktyg för lärande och kommunikation
- redogöra för och motivera didaktiska och metodiska val inom estetiska uttrycksformer i relation till barns lärande och utveckling.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Estetiskt lärande bild, 5 hp:
- Bilden som språk: bildspråkliga uttryck och bildanalys.
- Två- och tredimensionell gestaltning med olika bildtekniker och verktyg, även digitala.
- Förskollärarens roll i bildverksamhet.
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer.
Estetiskt lärande drama, 5 hp:
- Drama, improvisation och gestaltning.
- Pedagogiskt drama och barns sociala utveckling.
- Förskollärarens roll i dramaverksamhet.
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer.
Estetiskt lärande musik, 5 hp:
- Röst, spel och repertoar.
- Musiken i lärande i förskolan.
- Förskollärarens roll i musikverksamhet.
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer.
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier och workshops.
Examination
Examination sker i muntliga, skriftliga, visuella och gestaltande former.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2012, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2012, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Fagius, Gunnel
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund: Studentlitteratur, 2007
Obligatorisk
-
Braxell, Stina
Skapande barn : att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm: Lärarförbundets förlag, 2010
Obligatorisk
-
Nilsson, Birger;
Gren, Katarina
Elefantboken [Musiktryck] : barnvisor och sånglekar
Mölndal: Lutfisken, 1994
Obligatorisk
-
Engelholm, Anne Marie
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal: Lutfisken, 2009
Obligatorisk
-
Frid, Johan;
Nilsson, Karl-Johan
Intro - skapa : bild, färg och form
1. uppl.: Malmö: Didacta,, 2008
Obligatorisk
-
Hallgren, Eva
Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama : samspel i roll i en fiktiv verksamhet
Stockholm: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet, 2018
Obligatorisk
-
Heggstad, Kari Mjaaland
7 vägar till drama : grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Lindqvist, Gunilla
Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola.
Lund: Studentlitteratur, 1996
Obligatorisk
-
Ostendorf, Lena
Hur används och görs musik i förskolan?
Örebro Universitet, 2015
Obligatorisk
-
Rasmusson, Viveka;
Erberth, Bodil;
Åhlin, Per
Undervisa i pedagogiskt drama : från dramaövningar till utvecklingsarbete
4., [moderniserade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
Obligatorisk
-
Änggård, Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund: Studentlitteratur, 2006
186 s.
Obligatorisk