Kursplan för Språk och kommunikation, förskollärare

Early Literacy and Communication in Preschool

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE155
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Didaktik G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2016-06-01
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Reviderad: 2020-05-28
  • Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 01, 2021
  • Behörighet: Inom förskollärarprogrammet: Lärande och utveckling
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.

Mål

Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.

Efter avslutad kurs ska studenten

  • språkvetenskapligt kunna identifiera och beskriva barns tidiga kommunikation och tal-, läs- och skrivutveckling samt applicera dessa i ett förskoledidaktiskt perspektiv
  • kunna beskriva lekens och samtalets betydelse för barns utveckling av kommunikativa och språkliga förmågor
  • kunna beskriva barns språkliga och kommunikativa förutsättningar och möjligheter i relation till social och kulturell variation i hem och förskola
  • kunna skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling, innefattande begrepp från fonetik till pragmatik och språkliga genrer.
  • Grundläggande begrepp om lekens, samtalets och berättandets betydelse för barns språkliga utveckling.
  • Sociala, kulturella och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftliga och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 01, 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Kurslitteratur

  • Bruce, Barbro; Riddersporre, Bim Berättande i förskolan

    1. utg.: Stockholm: Natur & Kultur, 2014

    64 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Fast, Carina Att läsa och skriva i förskolan

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Fast, Carina Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola

    Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2007

    130 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gjems, Liv Barn samtalar sig till kunskap

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur AB, 2011

    136 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindö, Rigmor Det tidiga språkbadet

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    126 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svensson, Ann-Katrin Barnet, språket och miljön : från ord till mening

    2., omarb. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    100 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Riddersporre, Bim; Persson, Sven Utbildningsvetenskap för förskolan

    Andra utgåvan: Stockholm: Natur & kultur, [2017]

    36 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Därutöver ca 50 s., inklusive vetenskapliga artiklar, enligt lärares anvisningar.