Barnlitteratur och berättande, förskollärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE156

Kod
4PE156
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Inom Förskollärarprogrammet: Lärande och utveckling.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i hur skönlitteratur och berättande kan användas i förskoleverksamhet. Det inbegriper orientering i barnlitteratur ur historiskt, didaktiskt och språkutvecklande perspektiv samt didaktiska färdigheter att använda olika slags skönlitteratur i pedagogisk planering och verksamhet. Det inbegriper även orientering i analytiska förhållningssätt till innehåll och form i barnlitteratur och berättande inklusive samspel mellan text och bild i bilderböcker och digitala medier.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • göra informerade val av skönlitteratur för förskoleverksamhet, utifrån en utvecklad förmåga att analysera innehåll och form och samspel mellan text och bild och god kännedom om barnlitteraturens historia, olika genrer och språkutvecklande möjligheter
  • använda barnlitteratur som resurs i den dagliga omsorgen för att bygga en god miljö för utveckling, lek och lärande
  • planera målstyrda litteratursamtal och använda barnlitteratur i pedagogiska planeringar för lärande och utveckling knutna till läroplanens mål
  • skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Barnlitteraturens historia och olika genrer.
  • Analys av barnlitteratur i olika genrer för barn och med fokus på samspel mellan innehåll och form och text och bild.
  • Urval och användning av barnlitteratur i förskolans dagliga verksamhet kopplat till lärande och omsorg.
  • Litteratursamtal för utveckling och lärande.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller skriftlig individuell uppgift och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin