Kursplan för Lärande och utveckling, förskollärare

Learning and Development for Preschool

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE185
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Didaktik G1N, Pedagogik G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2018-01-12
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 27, 2018
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 a/6 a)
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom Förskollärarprogrammet.

Mål

Kursen ger grundläggande kunskaper i olika teoribildningar om lärande och utveckling. Teorierna problematiseras och sätts i relation till, för förskollärare, konkreta undervisningssituationer.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och jämföra olika teorier om lärande och utveckling samt deras implikationer för undervisning och pedagogisk verksamhet
  • tillämpa didaktiskt relevanta begrepp och teorier i enkel analys av konkreta lärandesituationer
  • redogöra för barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass
  • visa kommunikativ förmåga i akademiska och för professionen relevanta sammanhang.

Innehåll

  • Teorier om lärande och utveckling, inklusive de teorier som finns inom forskningsfältet pedagogisk psykologi
  • Relationen mellan undervisning och lärande
  • Barns förutsättningar och villkor i relation till frågor om lärande och utveckling
  • Akademiskt skrivande och professionell kommunikation

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 03, 2020

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Doverborg, Elisabet; Pramling, Niklas; Pramling Samuelsson, Ingrid Att undervisa barn i förskolan

    Andra upplagan: Stockholm: Liber, [2019]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Elfström, Ingela Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola

    2. [rev.] uppl.: Stockholm: Liber, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och social skiktning

    2. rev. och utök. uppl.: Stockholm: Liber, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi

    Fjärde utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2019]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pihlgren, Ann S. Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer

    Första utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Säljö, Roger Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer

    1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2015

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Valbar litteratur enligt kursledares anvisningar (ca 300 s)

Versioner av litteraturlistan