Bedömning och betygssättning, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE242
- Kod
- 4PE242
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
VFU II (grundlärarprogrammet 4-6)
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska få kunskaper om och förmåga att bedöma och betygssätta elevers prestationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera betygssystemets framväxt, kunskapsmätningarnas betydelse och innehåll samt de nationella provens relation till betygssättning
- redogöra för olika former av bedömning
- redogöra för lärarens ansvar vid bedömning och betygssättning samt ta ställning till likvärdighets-, kvalitets- och rättvisefrågor
- planera för och använda metoder för bedömning och betygssättning.
Innehåll
- Betygssystem och kunskapsmätningar.
- Centrala begrepp och olika former av bedömning.
- Bedömning och betygssättning som myndighetsutövning.
- Praktisk tillämpning av bedömning och betygssättning/omdömen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.