Kursplan för Uppföljning och analys av lärande och utveckling, förskollärare

Follow-up and Analysis of Learning and Development, Preschool Teachers

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE252
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik A1N, Didaktik A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2020-05-28
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 01, 2021
  • Behörighet: Inom förskollärarprogrammet: Ledarskap; Utvecklings- och utvärderingsarbete; VFU II
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.

Mål

Kursen syftar till att ge kunskaper om teorier och metoder för hur barns lärande och utveckling kan dokumenteras, analyseras och följas upp. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla ett analytiskt och vetenskapligt förhållningssätt till hur olika metoder för dokumentation, analys och uppföljning kan användas i förskolans praktik.

Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa kännedom om och kunna jämföra teoretiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning
  • kunna använda, kommunicera och kritiska granska olika metoder för dokumentation och analys
  • kunna redogöra för hur dokumentation kan användas för utvärdering av förskolan
  • kunna värdera metoder ur såväl ett etiskt som ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv.

Innehåll

  • Teoretiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning av barns utveckling och lärande.
  • Metoder och instrument för dokumentation och analys av barns lärande och utveckling.
  • Dokumentation, analys och uppföljning som verktyg för utvärderingen av barns förutsättningar för utveckling och lärande samt förskolans kvalitet.
  • Etiska, pedagogiska, och didaktiska perspektiv på dokumentation, analys och uppföljning.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 35, 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Kurslitteratur

  • Castillo, Daniel; Ivarsson Westerberg, Anders Ängsliga byråkrater eller professionella pragmatiker? : administrativa effekter av statens indirekta styrning av kommunerna

    Huddinge: Södertörns högskola, 2019

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Doverborg, Elisabet; Pramling Samuelsson, Ingrid Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse

    4., [rev.] uppl.: Stockholm: Liber, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eidevald, Christian Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?

    2 uppl.: Liber, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Löfdahl Hultman, Annica; Ribaeus, Katarina Förskollärarens metod och vetenskapsteori

    Andra upplagan: Stockholm: Liber, [2021]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Håkansson, Jan Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder

    Andra upplagan: [Lund]: Studentlitteratur, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindgren, Anne-Li Etik, integritet och dokumentation i förskolan

    Andra upplagan: Malmö: Gleerups, [2020]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svenning, Bente Lindelöf, Inger Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation

    Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Dessutom tillkommer ca 250 sidor enligt lärares anvisningar.

Versioner av litteraturlistan